شرکت “زیباسازان کیانا” در فضایی مناسب و با در اختیار داشتن مجهزترین دستگاه های به روز دنیا یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان ظروف بلور و پلاستیک کشورمان ایران است. تمامی محصولات شرکت زیباسازان طوری طراحی شده اند تا در کنار عملکرد مناسب و ظاهر برازنده از دوام بالایی نیز برخوردار باشند. کیفیت برتر، زیبایی و هنر به کار رفته در محصولات زیباسازان کیانا، زبانزد مصرف کنندگان و مشتریان است.
شرکت زیباسازان کیانا با شناخت سلیقه های منحصر به فرد و طراحی متمایز و پیشرو، “مجموعه ای از لوازم زندگی” با کیفیت را در رنگ های خاص، متنوع و طرح های امروزی تحت برند “زیبا” به بازار عرضه می کند.
محصولات “زیبا” با بهره بردن از فناوری پیشرفته تولید، جایگاه به سزائی را در بازارهای داخلی و خارجی به خود اختصاص داده است که از فروشگاه های زنجیره ای کشور و فروشگاه های معتبر می توانید تولیدات زیبا را تهیه کنید.
حسن شوندی، مدیرعامل ساعی و خوش ذوق شرکت زیباسازان کیانا است که با سابقه درخشان خود در صنعت پلاستیک به عنوان عضو هیات مدیره اتحادیه پلاستیک تهران، برگزیده شده است. وی فوق لیسانس روانشناسی بالینی با گرایش خانواده درمانی دارد و دارای گواهی نامه پایان دوره MBA از دانشگاه شهید بهشتی تهران است.
غرفه شرکت زیبا سازان در نوزدهمین نمایشگاه بین الملی لوازم خانگی چنان چشم نواز و گیرا است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. این شرکت همچون روال سال های گذشته، گسترده و پر نشاط در نمایشگاه حضور یافته است و حرف های تازه ای برای گفتن دارد. به همین منظور با حسن شوندی، مدیرعامل کاردان این شرکت به گفت و گو نشستیم که می خوانید.
ضمن تبریک جهت برگزیده شدنتان در هیات مدیره اتحادیه پلاستیک تهران، می خواهم بدانم برنامه هایتان برای پیشبرد اهداف اتحادیه چیست؟ آیا با اصلاح ساختار قدیمی قرار است ساختار جدید و روش جدیدی را شکل دهید و پیش ببرید؟
قدر مسلم این طور است. اینکه انتخابات هیات مدیره اتحادیه پلاستیک زودتر از موعد انتخابات برگزار شد، به این علت بود که اتفاق و برنامه هایی که در اتحادیه می افتاد، اتفاق خوشایندی برای اعضا نبود. در نتیجه تصمیم بر این گرفته شد که انتخابات زودهنگام برگزار شود و وقتی این مسئله صورت می پذیرد، یعنی باید به این موضوع با زاویه دید متفاوتی نگاه کرد و برنامه های دقیق تر و کارشناسانه تری داشت که طبیعتا ذکرش در این مصاحبه نمی گنجد. ولی تصور من این است که در ابتدای کار برای اصلاح و ساختن، باید آواربرداری کرد و دید که در لایه های زیرین کار چه خبر است. یعنی من نمی توانم با به کار بردن جملات زیبا، نویدبخش یک رفتار و نگرش زیبا باشم. به عبارتی اگر تصمیم درست وکارآمد، در زمان خودش اتفاق نیفتد، ابتر باقی می ماند. بنابراین به این مهم می خواهم برسم که فعلا نمی شود چیزی گفت تا اینکه در جریان جزییات امور قرار بگیریم و به موضوع نزدیک شویم. آن وقت می شود با دقت، به صورت جامع تری نظر داد.
نقش اتحادیه ها و انجمن ها در پیشبرد و توسعه صنعت پلیمر و پلاستیک را چطور می بینید؟
یک اصل کلی وجود دارد و این است که اتحادیه ها و سندیکاها و تشکل ها بازوهای اجرایی هر حرکت اقتصادی در همه جوامع هستند. برخی ها ساختارشان فرق می کند، ولی به صورت قطعی، درباره جامعه اقتصادی و فرهنگی خودمان این را تاکید می کنم. افرادی باید به اتحادیه ها و تشکل ها، راه پیدا کنند که علاوه بر تجربه، دانش و پختگی لازم به همراه همت و انگیزه بالا را هم داشته باشند. پدیده ای که امروز متاسفانه در اتحادیه ها و همه صنوف می بینیم، احساس می شود که از نیروی جوان و کارآمد استفاده نمی شود و عموما افرادی در صدر هستند که باید دوره بازنشستگی شان را طی کنند. البته ما با کار کردن افراد سالمند مخالف نیستیم، چرا که بعضی مواقع فردی ممکن است 70 سالش باشد ولی انگیزه و انرژی اش بیشتر از یک جوان 25 ساله باشد. علی ایحال تمامی این موارد باید شناسایی شود. به قول حضرت حافظ :” نه هرکه سر تراشید قلندری دانست، هزار نکته باریک تر از مو اینجاست”.
ارزیابی شما از فعالیت و عملکرد مدیران تشکل ها چیست و چه توصیه ای به مدیران دارید؟
پیش تر هم گفته ام کار تشکل ها و اتحادیه ها این است که برخی موضوعات را از کثرت به وحدت بیاورند و برخی موضوعات را از وحدت به کثرت ببرند. بنابراین اگر مدیران و روسای تشکل ها و اتحادیه ها در این چارچوب عمل می کنند، در مسیر خود پیش می روند. در غیر این صورت، به نظر من راه به بیراهه می رود و بیشتر شبیه به محفلی است که افراد دور هم جمع شده اند و احتمالا منافع خاصی هم برایشان دارد. بهترین توصیه را حضرت علی (ع) گفته اند که “هرکس بدون کفایت بالا رود، بدون جنایت پایین نمی آید”. در واقع اگر کسی خود را در آن اندازه ها نمی بیند، باید این مسئولیت را نپذیرد یا باید به او اجازه ورود نداد. چون از عهده اش بر نمی آید و ویرانی به بار می آورد. به قول افلاطون: “هرکجا را خواستید نابود کنید، نادانی را، بگذارید جایی که باید دانا بنشیند، خودش ویران می شود”.
نقش نمایشگاه را در پیش برد اهداف شرکت ها چقدر موثر می دانید؟
نمایشگاه ها یک نماد شکلی دارند و یک موضوع محتوایی. از نظر شکلی، اگر کسی از داخل ایران ورود پیدا کند و ببیند، تحسین می کند که چقدر غرفه ها خوب و شیک هستند، ولی وقتی پایمان را فراتر از مرز ها می گذاریم و در حوزه رقابت مقایسه می کنیم، تازه متوجه می شویم که دست کم در حوزه شکلی، مقداری از دنیا عقب هستیم. نمی خواهم بگویم خیلی؛ نا امیدانه نیست، ولی به نظر می رسد در حوزه شکلی و ظاهری تلاش های بیشتری باید صورت بگیرد. مثلا کمی سازه هایمان فرسوده هستند و یا مبلمان نمایشگاهی مان باید به روز تر، کارآمد تر و جذاب تر باشد. و اما از نظر محتوایی هم تحلیل های زیادی می شود کرد، ولی دم دست ترینش این است که هر نمایشگاهی در هر حوزه ای که برگزار می شود، از نظر ریاضی اگر بخواهیم بررسی کنیم، میزان صادراتی که در آن سال اتفاق می افتد، تعیین کننده این است که آن نمایشگاه چقدر موفق بوده است. البته شاخص های دیگری مانند ورود ماشین آلات و تکنولوژی و… هم هست که در حوصله بحث نمی گنجد. به هر حال نکته مهم این است که مقوله صادرات خط کش مهم و ضروری برای ارزیابی موفقیت یک نمایشگاه است. این مهم اگر اتفاق بیفتد، به سهم خود چرخ اقتصاد را به حرکت در می آورد.
کیفیت برگزاری نمایشگاه ها را در ایران چگونه ارزیابی می کنید؟
متاسفانه باید عرض کنم هنوز بعد از ده ها سال هیچ فکری برای ورود و خروج اتومبیل ها به نمایشگاه نشده است، در صورتی که در نمایشگاه های معتبر دنیا که حتی جمعیت بیشتری در آن تردد دارند، این مشکل را حذف کرده اند و اگر هم مختصر ازدحامی هست در زمان کوتاهی رفع می شود. اجازه بدهید حال که این سوال پرسیده شد قدری جزیی تر انتقاد کنم. شما ملاحظه کنید وقتی ساعت برگزاری نمایشگاه به اتمام می رسد، با اندکی فاصله و در کمال شگفتی درب تمامی سرویس های بهداشتی بسته می شود انگار که دستگاه گوارش بازدیدکنندگان، باید تابعی از ساعت نمایشگاه باشد. غافل از اینکه بعد از اتمام نمایشگاه ساعت ها طول می کشد تا فرد به مکان مناسبی برسد. شما دائما جر و بحث نفرات را با نیروهای خدمات سرویس های بهداشتی شاهد هستید. نیروهای خدماتی نمایشگاه از حقوق و مزایای خود راضی نیستند و بعضا شکوه می کنند و این احساس خوبی به انسان نمی دهد.
مزیت محصولات شما نسبت به محصولات مشابه در بازار چیست ؟
از آنجایی که ما از نظر فرهنگی، فرهنگ مصرف جامعه خودمان را می شناسیم، محصولات کارآمدتری نسبت به اجناس وارداتی تولید می کنیم. از نظر کیفیت، در بسیاری موارد بهتر هستیم و فکر می کنم از نظر قیمت نیز بسیار مناسب تر از رقبای خارجی هستیم.
و سخن آخر؟
درباره اتحادیه ها و انجمن ها به شدت تاکید دارم روی به خدمت گیری افراد توانمند و افرادی که نگاه جهانی دارند. البته ممکن است افرادی باشند که همت و پشتکار دارند، اما باید در کنارش دانش مطلوب، و نه تنها نگاه جهانی و به روز؛ بلکه می بایست نگاه به آینده داشته باشند. همه چیز در فاصله بین دو گوش ماست. آن چیزی که در بیرون دیده می شود، جلوه مادی تفکرات ماست. یعنی اگر در خیابان که می رویم چاله می بینیم، در حقیقت آن خیابان نیست که دارای چاله است، تفکر ماست که دارای چاله است. به عبارتی “از کوزه همان برون تراود که در اوست”. هرچقدر که از افراد توانمند و با انگیزه و افرادی که در حوزه های مختلف، همت و تلاش لازم را کرده اند و خودشان را رشد داده اند، استفاده کنیم و آنها را به خدمت بگیریم، موفق تر عمل کرده ایم و می توانیم حرف تازه ای برای گفتن داشته باشیم. اگر تمام انرژی مان را روی پیدا کردن این افراد و متقاعد کردنشان و فراهم کردن بستر برای تراوشات ذهنی و فکری ایشان، بگذاریم کار در خوری کرده ایم و نقطه پرش ما و تغییر جهت ما همین جاست.