صنایع صبح پارلار آسیا، در سال 1379 توسط دکتر جعفر صبحی، از اساتید برجسته برق و الکترونیک دانشگاه تبریز، در زمینه طراحی و تولید سیستم های الکترونیکی در یکی از بزرگ ترین شهرهای صنعتی کشور، شهر تبریز، تأسیس گردید. اولین سیستم اتوماسیون تولیدی این شرکت مربوط به دستگاه تست انتهای خط تولید یخچال بود که در سال 1379 طراحی و تولید شد. پس از آن در سال 1381 اولین محصول تولیدی شرکت به نام کلید کولر کنترل از راه دور، طراحی شد و سپس به تولید انبوه رسید. این امر زمینه ساز تولید سایر محصولات شرکت در سال های متمادی گردید.
با گذشت 16 سال از تاسیس شرکت، صنایع صبح پارلار آسیا، به عنوان بزرگ ترین تولید کننده سیستم های الکترونیکی لوازم خانگی در کشور، با تکیه بر نیروهای متخصص دانشگاهی و کارآمد خود، توانست با طراحی و تولید بیش از 50 نوع محصول الکترونیکی در زمینه های مختلف مانند سیستم های کنترلر و نمایشگر لوازم خانگی، اتوماسیون های صنعتی و خودرو سازی، موفق به کسب عنوان تولید کننده دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشور در آبان ماه سال 94 گردد. شرکت پارلار آسیا با حضور پر رنگ خود در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی، حرف های تازه ای برای گفتن دارد. به همین منظور سراغ دکتر جعفر صبحی، رییس هیات مدیره خوش ذوق و توانمند شرکت صنایع پارلار آسیا رفتیم و با وی به گفت و گو نشستیم که می خوانید.
شرکت پارلار به طور مشخص به تولید چه محصولاتی می پردازد و اکنون چه محصولاتی را در نمایشگاه عرضه کرده اید؟
شرکت ما تولید کننده بُردهای الکترونیکی برای کلیه لوازم خانگی است؛ اعم از جاروبرقی، لباسشویی، یخچال، کولر آبی، گازی، اجاق گاز، فرهای توکار، هودهای آشپزخانه ، پکیج و هر وسیله الکترونیکی که در لوازم خانگی کاربرد دارد. بخشی از فعالیت جدیدمان که تقریبا سه سال است، آن را آغاز کرده ایم، طراحی و تولید تلویزیون با برند ELEVIA است. این محصول حاصل تلاش متخصصان جوان ایرانی است که در پنج سایز 32, 43, 49, 50 و 55 اینچ به بازار عرضه می گردد.
تمامی محصولات ساخت خودتان است یا قطعاتش وارداتی است؟
همان طور که می دانید آی سی ها و قطعات الکترونیکی پایه وارداتی هستند، ولی کار طراحی و ساخت تماما در داخل کشور انجام می شود و ما فقط قطعات و مواد اولیه را از خارج کشور وارد می کنیم.
در حال حاضر چند درصد سهم بازار ایران را در اختیار دارید؟
تولید تلویزیون را که تازه شروع کرده ایم و فعلا خیلی بازار دست ما نیست. ولی در بُرد لوازم خانگی شماره یک هستیم و بیشترین تولید را داریم. فکر می کنم بالای 80 درصد شرکت های لوازم خانگی با ما کار می کنند و برخی 100 درصد و برخی دیگری 20 تا 50 درصد با ما کار می کنند و کالاها و بُردهایشان را از ما تامین می کنند.
به لحاظ خدمات پس از فروش چه اقداماتی انجام داده اید؟
در راستای تکمیل چرخه رضایتمندی مشتریان، ضمن گسترش کمی و کیفی و تسریع در امر پاسخ دهی به مشتریان، اقدام به افزایش زمان گارانتی محصولات تا 24 ماه کرده ایم. آماری که در دو سال برای گارانتی که می دهیم، داریم زیر 3 در 1000 است. یعنی محصولی که به مشتری داده ایم، بعد از دو سال، میزان خرابی کالا زیر 3 در 1000 است. برای همین سیستم گارانتی خیلی وسیعی لازم نداشته ایم، اما با این حال دو سال گارانتی بی قید و شرط به مشتریان می دهیم و این در حالی است که اکثر برد سازان و فروشندگان وسایل الکترونیکی می گویند، ما کالایمان را گارانتی می کنیم، به شرطی که اگر برق نوسان کند، شامل گارانتی نیست. ما می گوییم برق هم نوسان کند و هر اتفاقی برای محصول بیفتد، بُرد شامل گارانتی می شود. چون بُردهای ما برای اقلیم و شرایط ایران طراحی شده و ما می دانیم با چه موضوعاتی درگیر است و همه شرایط را در گارانتی لحاظ می کنیم و هیچ قید و شرطی در گارانتی خود نداریم.
در روند تولید و توسعه با چه موانع و مشکلاتی مواجه بوده اید؟
در بحث تحریم ها، موانع صادراتی از مشکلات عمده ما است. با این حال سعی می کنیم صادراتمان را انجام دهیم و بخشی را هم انجام می دهیم، اما برای گسترش صادرات با مشکلات زیادی مواجه هستیم که مدام برای دور زدن تحریم ها، دفاتر خود را در کشورهای گوناگون ثبت کرده ایم تا بتوانیم، تحریم ها را دور بزنیم. در واردات با مشکلات کمتری رو به رو هستیم اما در صادرات مشکلاتمان بیشتر است.
باید بگویم که بازار ما در داخل کشور تقریبا اشباع شده است و به 80 درصد بازار، برد می دهیم و با آنها در ارتباط هستیم، اما برای توسعه شرکت، نیاز به گسترش صادرات داریم و در صادرات محدودیت هایی که داریم بحث تحریم ها است، که مشتریان خارجی به ما اعتماد نمی کنند یا می ترسند و نگران مراوده با ایران و خرید از ایران هستند. بر ای این موارد باید راهکارهایی توسط دولت و وزارت امور خارجه در نظر گرفته شود.
سخن آخر؟
این شرکت، امید دارد تا با استفاده از آخرین تکنولوژی های موجود صنعت الکترونیک و با تکیه بر نیروهای متخصص و کارآمد ، نقش پیشگام خود را در افزایش رضایتمندی مشتریان به نحو احسن ایفا کند به طوری که با افزایش کیفیت، کاهش مصرف انرژی لوازم خانگی و حفظ محیط زیست کشور جایگاهی مطرح برای صنایع داخلی، در بازار رقابتی جهان ایجاد کند.