EXHIBITIONS NEWS

نمایشگاه ها

محصولات «فرامید تجارت» سلیقه بازار MDF را در ایران عوض کرده است

مجموعه فرامید فعالیت خود را در زمینه صنعت چوب و مبلمان از سال 1332 توسط زنده‌یاد سیدمحمد فروز فقید آغاز نمود و از سال 1384  فرزندان ایشان امید و فرید فروز شرکت فرامید تجارت را تاسیس نمودند.

محور اصلی فعالیت این شرکت همیشه بر پایه «احترام به مشتریان و رضایت مندی ایشان» از طریق «ارائه محصول با کیفیت» با «زمان تحویل مناسب» استوار بوده است. داشتن کارنامه ای روشن طی این سال ها که نشان از حسن نظر مشتریان گرامی بوده، خود گواه این مطلب است.

مجموعه فرامید تجارت با حضور پررنگ و تاثیرگذار خود در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی یراق‌آلات، ماشین‌آلات مبلمان و صنایع وابسته حرف‌های مهمی برای گفتن دارد. نشریه «اقتصاد و نمایشگاه» در گفت‌و‌گو با امید فروز، رئیس خلاق و کوشای هیئت مدیره شرکت فرامید تجارت، از فراز و فرودها و موفقیت‌های این شرکت گزارشی تدارک دیده است.

از فعالیت ها و تولیدات شرکت فرامید تجارت بگویید.

در سال 1392 مجموعه فرامید تصمیم به راه‌اندازی خط تولید اوراق روکش شده ملامینه با ماشین‌آلات مدرن و به روز در کارخانه شدند. لازم به ذکر است که مقدمات این کار در سال 1391 با تحقیق در بازارهای جهانی و سفرهای متعدد به اروپا و آسیا پایه گذاری گردید و با رایزنی‌های لازم و استفاده از تجربیات متخصصان این خطوط نصب و راه‌اندازی شد.

مجموعه فرامید همیشه به دنبال نوآوری بوده و هست. بازار ورق‌های ملامینه در ایران طی سال های پیشین متاسفانه با روندی تکراری و رویکردی بسیار کند مواجه شده بود. اکثر ورق‌های وارداتی، مشابه و یکنواخت بوده و حتی تولیدکنندگان داخلی نیز مبادرت به تولید طرح‌هایی مشابه داشته و دارند. این در حالی بود که مصرف‌کنندگان و مخاطبان نیز از این تکرار خسته شده بودند. همین امر انگیزه خوبی را برای فرامید ایجاد کرد که به تولید محصولی با تعریف و نگاهی جدید بپردازد.

رایزنی با مشاوران و کارشناسان خبره و فنی داخلی و خارجی، منجر به سفارش پرس‌‌های ملامینه خاصی شد که توان تولید چنین اوراقی را داشتند.

مهم‌ترین دستاوردهای شرکت شما تا کنون چه بوده است؟

مهم‌ترین دستاوردی که شرکت ما تا کنون داشته این است که توانسته خلا جایگاه mdf‌های وارداتی از اروپا  را پر کند و موفق شده ایم در این زمینه سلیقه بازار را عوض کنیم و این دستاورد مهمی برای ما است که توانسته ایم با حرکت درستی که داریم بتوانیم بازار را به سمت کالای خودمان هدایت کنیم.

 بعد از تولید محصولات ما که به بازار عرضه کرده‌ایم اکثر شرکت‌های تولیدی راه ما را پیگیری کرده‌اند و مشابه mdf‌هایی را که ما تولید کرده‌ایم شروع به تولید کرده‌اند و این دستاورد بزرگی برای ما است. احتمالا راه و مسیر ما درست بوده که بقیه شرکت‌ها خواسته‌اند در همین مسیر حرکت کنند.

از سوی دیگر، بحث انتخاب رنگ در این صنف، همان بحثی بود که سالیان سال واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی به آن عادت کرده بودند که متاسفانه هیچ حرف تازه‌ای در پی نداشت. هر سال شاهد رنگ‌های گردویی، آلدر، راش، بلوط و غیره از شرکت‌های مختلف کاغذ ساز بودیم که با کمی تغییر در تونالیته رنگی همان کاغذ را تولید می کردند. در این میان، تمرکز اصلی فرامید بر استفاده از بافت‌های جدید بود، چرا که رنگ‌ها همیشه ثابت بوده و هستند. اما بافت‌های جدید می‌توانستند جلوه‌ای تازه به یک رنگ ببخشند و پاسخگوی نیاز مشتریان و بازار امروز که نیازمند تحول و تنوع بوده باشند.

به همین منظور، شرکت فرامید کوشید با شرکت‌های تولیدی مطرح در دنیا در زمینه تولید صفحات پرس ارتباط برقرار نماید و بافت‌های مورد نظر فرامید را به مرحله کارشناسی و تولید برساند. جهت ایجاد بافتی خاص، می بایست طراحی‌های لازم صورت می پذیرفت. ایده فرامید، خلق اوراقی با روکش کاغذ ملامینه و کاملاً مشابه با روکش طبیعی چوب و در عین حال ایجاد عمق در سطوح اوراق فشرده نیز بود.

جهت ایجاد طرحی مطابق با روکش طبیعی چوب، از تکنولوژی “تطابق طرح کاغذ با طرح صفحه پرس” یا همان Synchronization یا Register Embossing استفاده گردید. شایان ذکر است که در این فرآیند، کاغذ ملامینه رکن اصلی را داشته و نوع و گراماژ کاغذ دکوراتیو و نیز عملیات آغشته‌سازی و فرمولاسیون رزین و نیز برش کاغذ ملامینه کاملاً از روند تولید کاغذ ملامینه عادی متفاوت است.

جهت ایجاد عمق در سطوح اوراق فشرده می‌بایست با تکنولوژی جدید و با دستگاه های پرس مخصوص به این مهم دست یافت. لازم به ذکر است که ایجاد عمق در اوراق فشرده فرآیندی کاملاً مهندسی می‌باشد.

پس با ایده‌ای بکر و جهشی سریع، فرامید برای اولین بار در ایران مبادرت به تولید اوراقی کرد که در عین دارابودن بافتی جدید و خاص و مطابق با بافت طبیعی چوب، دارای عمقی خاص نیز بودند. شاید بتوان به جرات گفت که این نوع تولید برای اولین بار در خاورمیانه صورت گرفت.

تولیدات فرامید دارای چه مزیت‌ها و ویژگی‌هایی است؟

محصولات فرامید، دارای ویژگی‌های خاص با بافت طبیعی و عمیق بوده که تحول جدیدی را در نگرش مشتریان نسبت به اوراق ملامینه ایجاد کرده است. بافت‌ها و طرح‌های جدید معرفی شده در شرکت  فرامید بسیار مورد توجه مشتریان داخلی بوده و واکنش فوق‌العاده زیادی نیز در منظر بازدیدکنندگان خارجی در نمایشگاه های برگزار شده نسبت به تولیدات فرامید از نظر زیبایی و نیز از نظر تکنیکی در بر داشته است.

کاغذهای انتخابی فرامید، اکثراً از تولیدکنندگان مطرح اروپایی و آسیایی و همچنین ورق های MDF نیز از دو کشور ایتالیا و تایلند می‌باشند. لازم به ذکر است که حجم مورد نیاز MDF در سال حدود 2 میلیون مترمکعب در کشور است که تولیدکنندگان داخلی در حال حاضر 45 تا 50 درصد این میزان را تولید می‌نمایند.

آیا محصولات خود را صادر هم می‌کنید؟

از اهداف مهم مجموعه فرامید، صادرات است. محصول جدید فرامید برایاولین بار در خاورمیانه تولید شده و به طور قطع می‌تواند در برگیرنده بازار آسیا و سپس بازار اروپا بوده و گامی موثر در معرفی محصول ساخت ایران به دنیا باشد. در این راستا فرامید قطعاً نیازمند پشتیبانی و همراهی مصرف‌کنندگان و دولت می باشد.

تاکنون نیز به کشورهای عراق و افغانستان صادرات داشته‌ایم و در حال حاضر نیز در حال بازاریابی در کشورهای امارات، قطر و بحرین هستیم که بتوانیم در آینده به این کشورها هم صادرات داشته باشیم.

از طرح‌ها و برنامه‌های شرکت برای تولید و توسعه بگویید.

طرح‌هایی که برای توسعه و گسترش فعالیت داریم این است که سعی می کنیم هر چند وقت یکبار کالای جدید و مدل جدید از محصولات خود را به بازار عرضه کنیم تا بتوانیم حرکت رو به جلویی در جهت تامین مواد اولیه برای صنعت سلولزی داشته باشیم. تلاش می‌کنیم همیشه به روز باشیم و با تکنولوژی روز دنیا جلو برویم و همین باعث می شود بتوانیم فعالیت مان را گسترش دهیم و طرح های توسعه ای داشته باشیم.

با چه موانع و مشکلاتی در مسیر تولید رو به رو هستید؟

متاسفانه باید بگویم در مسیر تولید موانع و مشکلات زیادی وجود دارد. به خصوص در چند سال اخیر مشکلات واضح است. مشکل مسائل ارزی چون مواد اولیه ما وارداتی است، در مقطعی سخت شده بود که بحث ارزهای نیمایی مقداری کار را تسهیل کرد. بحث تحریم مشکل دیگر است و برخی کشورهای اروپایی به سختی با کشور ما مراودات بانکی و انتقال پول دارند و این اتفاق ناخوشایند باعث می‌شود به سختی و با راه‌های خیلی طولانی بتوانیم مواد اولیه را وارد کشور کنیم.

 همین‌طور به علت افزایش قیمت دلار، مقداری مشکلات نقدینگی گریبان‌گیر تولیدکننده‌ها شده و بانک ها و بخش‌های متولی باید این موضوع را حل کنند که شرکت‌ها بتوانند مسیر پیشرفت خود را طی کنند تا افزایش اشتغال‌زایی رخ دهد. یک سری قوانین دست و پا گیر وجود دارد که امیدواریم مسولان بتوانند در آینده اثرات آن را در تولید کاهش دهند تا شرکت‌هایی مانند ما که بحث تولید دارند با خیال راحت به تولید فکر کنند؛ نه به مسائل جانبی و حواشی آن.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top