نمایشگاه ها

رشد 30 درصدی نمایشگاه های خارجی در سال 98

کارنامه شرکت سهامی نمایشگاه ها در روزهای فشار اقتصادی کشور به روایت بهمن حسین زاده:

بهمن حسین‌زاده، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ های بین‌المللی ج.ا.ایران که از دوم بهمن ماه 1397 سکان هدایت و رهبری شرکت سهامی نمایشگاه‌ها را در دست گرفته است؛ در پایان 14 ماه خدمت و مدیریت جهادی در این مسئولیت، کارنامه‌ای با نمره‌های درخشان و مهر قبولی دارد. افزایش 35 درصدی درآمد ریالی نمایشگاه‌ها، رشد 20 درصدی در تعداد عناوین نمایشگاه‌های داخلی، رشد 30 درصدی در تعداد عناوین نمایشگاه‌های خارجی، افزایش چشمگیر سبد نمایشگاه‌های دانش بنیان، برگزاری نمایشگاه‌ها با رویکرد تقاضا محور، تسهیل و بهبود فضای کسب و کار برای فعالان تولید و تجارت، بازگشایی دفتر گمرک نمایشگاه، دریافت مصوبه از دولت برای ترخیص کالاهای نمایشگاهی بدون نرخ سود بازرگانی، توسعه خدمات الکترونیک در نمایشگاه‌ها و تعهد عملی به مسئولیت‌های اجتماعی، بخشی از این کارنامه قبولی افتخارآمیز است.

البته این دست‌آوردها آنگاه که به یاد بیاوریم همه 14 ماه مسئولیت حسین زاده در شرکت سهامی نمایشگاه‌ها در اوج فشار و تحریم‌های اقتصادی و تنگناهای حاکم بر میهن اسلامی سپری شده است، اهمیت و ارزشی مضاعف پیدا می‌کند.

سوابق حرفه‌ای حسین‌زاده پیش از قبول مسئولیت راهبری صنعت نمایشگاهی کشور از جمله در سمت‌هایی چون معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل، عضو اصلی هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل، مدیرکل ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات آذربایجان شرقی، عضو شورای راهبردی توسعه مدیریت سازمان فناوری اطلاعات ایران،

عضو شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان شرقی و … به خوبی نشان می‌دهد که انتخاب وی برای مدیریت کلان صنعت نمایشگاهی کشور تا چه اندازه بجا و هوشمندانه بوده و تجربه‌های حرفه‌ای و عملی حسین‌زاده در مسئولیت‌های پیشین، تا چه اندازه به پیشبرد برنامه‌های وی در توسعه تولید و تجارت کشور یاری رسانده است.

گفتگوی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها با کتاب سال صنعت نمایشگاهی کشور پیش روی خوانندگان و مخاطبان گرامی است.

فعالان تولید و تجارت کشور شاهد هستند که تحولات مثبت و دگرگوني هاي پايه اي و اساسي در مدت مديريت جنابعالي و همكاران پر تلاش تان در صنعت نمايشگاهي كشور به وجود آمده است. براي آگاهي اهل فن و خانواده صنعت نمايشگاهي ايران، لطفا مباني علمي، اقتصادي و تخصصي اين تحولات را تشريح فرماييد.

تحولات عمده‌اي در اين مدت رخ داده و در دستور كار قرار گرفته كه تعدادي از آنها پيگيري شده و تحقق يافته و تعدادي ديگر نيز همچنان در دست پيگيري است تا مجموعه این اقدامات بتواند گشايش‌هايي در صنعت نمايشگاهي ايجاد كند، راه توسعه آن را هموارتر سازد، خدمات و امكانات بهتري به مشارکت‌کنندگان بدهد و براي بازديد كنندگان نيز محيط بهتري را فراهم نمايد تا در مجموع به رونق و رشد و توسعه اقتصاد كشور كمك شود و در شرايط سخت نيز این تمهیدات برای حمايت از اقتصاد ملي و توليد داخلي راهگشا باشد.

از جمله این اقدامات می توان اختصاص پاويون به شركت‌هاي دانش بنيان و استارت‌آپ‌ها در هر نمايشگاه، افزايش تعداد رويدادهاي نمايشگاهي، امضاي تفاهم‌نامه با شركت مترو تهران و راه‌اندازي گمرك نمايشگاه بين‌المللي را ذکر کرد.

همچنين ارائه پيشنهاد به هيات دولت در خصوص صفر شدن نرخ سود بازرگاني كالاهاي نمايشگاهي كه با نظر مثبت و تایید هيات وزيران به تصويب رسيد، افزايش 35 درصدي درآمد ريالي نمايشگاه‌ها،‌ افزايش تعداد نمايشگاه‌هاي ايراني در خارج از كشور، امضاي قرار داد با پيمانكار برای ساخت پاويون ايران در اكسپو 2020 دبي، برگزاري جلسات متعدد ستاد اکسپو 2020 ، بخش ديگري از اقداماتي بوده كه در اين مدت 14 ماه انجام گرفته است و برنامه‌هاي ديگري نيز در آينده در دستور كار قرار دارند.

در شرايط پيچيده و سرشار از محدوديت سال 1398، چه ميزان از برنامه‌هاي تدوين شده جنابعالي، براي ثبات و توسعه صنعت نمايشگاهي كشور، به مرحله اجرا درآمد؟ مهم‌ترين دست‌آوردهاي سال 98 در حوزه صنعت نمايشگاهي چه بوده؟  و چه برنامه هايي بر زمين مانده است؟

بارايزني‌ها و تلاش‌هايي كه صورت گرفته اكثر برنامه‌هاي مدنظر براي رشد نمايشگاه بين‌المللي ايران به اجرا درآمده و تعداد ديگري از برنامه‌ها از جمله تدوين تقويم نمايشگاهي با استفاده از خرد جمعي و نظرات كارشناسانه به سال 99  موكول شده است.

در گذشته، نمايشگاه‌هاي توانمندي‌هاي استان‌ها در تهران برگزار مي‌شد، در حال حاضر اين نمايشگاه‌ها عمدتا به صورت منطقه‌اي و يا محلي در مركز استان‌ها برگزار مي‌شود و برگزاري آنها داراي نقاط قوت و ضعف است. این نمایشگاه‌ها به صورت عمومي برگزار مي‌شد و كالاهاي متنوع از قبیل مواد غذايي، ساختماني، صنعتي و كشاورزي در كنار هم حضور مي‌يافتند. این نمایشگاه‌ها همچنين داراي اهداف تخصصي نبوده‌اند و به بازديد مقامات دولتي اكتفا مي‌‌کردند. مشاركت‌كنندگان رضايت كافي نداشتند و بدون دستاورد مشخص تنها هزينه‌اي را تقبل می کردند. براين اساس، نمايشگاه‌ها بايد به سمت تخصصي شدن حركت كنند. مثلا در صنف مصالح ساختماني،‌ به سمت برگزاري تخصصي در و پنجره، و يا در رشته كشاورزي به سمت برگزاري تخصصي نمايشگاه پروتئين و محصولات ارگانيك حركت كند.

بنگاه هاي اقتصادي نيز به دنبال رويداد تخصصي هستند تا براي آنها خروجي و انتفاع داشته باشد و با هم صنفان و همكاران به تبادل اطلاعات بپردازند.

در دوره جديد نمايشگاه، به دنبال تغييرات و نوآوري در اين صنعت هستیم. مدل قديم برگزاري نمايشگاه را مدل غير تخصصي ارزيابي كرده و تلاش کردیم تا مدل جديدي از اين رويداد را پيگيري کنیم. نمايشگاه‌هاي استاني نيز به صورت تفكيك گروه‌هاي كالايي در سالن‌ها مورد توجه قرار گرفته  تا سالن‌هاي صنعتي، كشاورزي، ساختماني، دانش بنيان‌ها، تجهيزات پزشكي، خدمات مشاوره، گردشگري و صنايع دستي و…  از هم تفكيك شوند و بازدهي و مطلوبيت براي مشاركت‌كنندگان داشته باشد.

در اين زمينه مذاكرات مفصلي با معاون اقتصادي وزارت كشور در سال 98 صورت گرفته و در نظر است كه 4 نمايشگاه توانمندي استان‌ها در غرب، شرق، شمال و جنوب كشور در سال 99 و در كنار نمايشگاه‌هاي بزرگ، برگزار شود. البته برگزاري مطلوب اين نمايشگاه‌ها نيازمند همكاري بخش اقتصادي وزارت كشور، سازمان‌هاي «صمت» استان‌ها و سازمان توسعه تجارت ايران خواهد بود.

سياست‌هاي كلي جنابعالي و شركت سهامي نمايشگاه‌ها چيست و چه برنامه‌هايي براي پيشبرد اين سياست‌ها تدوين كرده‌ايد؟

پيگيري مسائل مرتبط با اكسپو 2020 دبي، برپايي موثرتر نمايشگاه‌هاي داخلي، حمايت بيشتر از توليدكنندگان داخلي به منظور حضور در نمايشگاه‌هاي مختلف، حمايت از صادركنندگان گروه‌هاي مختلف كالايي براي حضور در نمايشگاه هاي خارجي، مهم‌ترين سياست نمايشگاه و اقداماتي است كه اجراي آن در سال 99 مورد توجه قرار دارد.

با توجه به وظيفه اصلي برگزاري نمايشگاه‌ها در داخل و خارج كشور به عنوان حلقه اتصال توليد و تجارت داخلي و خارجي، معرفي ظرفيت‌هاي صادراتي، خدماتي و توليدي در داخل و خارج از كشور، ورود دانش و فناوري مورد نياز صنايع و اقلام واسطه‌اي زنجيره توليد، شركت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي اهداف قابل توجهي را در حمايت از توليد وتجارت كشور در دستور كار قرار داده است.

ايران در منطقه‌اي با 400 ميليون نفر جمعيت با مرزهاي آبي و خاكي قرار دارد كه ظرفيتي قابل توجه براي اهداف نمايشگاهي و توليد و تجارت محسوب مي‌شود. همچنين با توجه به هدف برنامه ششم كه رشد 21.7 درصدي صادرات غير نفتي را پيش‌بيني كرده، و سال 1398 نيز به عنوان سال رونق توليد نام گذاري شده بود، برنامه‌هاي وزارت صمت حمايت از توسعه صادرات غير نفتي، توسعه توليد و تعميق ساخت داخل، توسعه فناوري و شركت‌هاي دانش بنيان، و بهبود فضاي كسب وكار بوده است كه در اين راستا نمايشگاه نيز برنامه‌هاي متعددي را هدف گزارش كرده است.

رشد20 درصدي تعداد عناوين نمايشگاه‌ها در سال 98 نسبت به 97، از اهداف عمده نمايشگاه بين‌المللي بود و موجب شد كه تعداد نمايشگاه های داخلي از ماهانه 6 عنوان به 8 عنوان افزايش يابد.

همچنين رشد 16 درصدي ميانگين متراژ، اختصاص فضاي نمايشگاهي به واحدهاي داخلي جهت معرفي و بازاريابي كالاها و خدمات توليدي موجود در مقايسه با سال 97 نيز مورد توجه بوده است.

از سوي ديگر، افزايش سبد نمايشگاه‌هاي دانش بنيان از جمله «اينوتكس» و «ليزر» و شكل‌دهي پاويون استارتاپ‌ها موجب شده كه اقتصاد دانش بنيان و رسوخ علم و فناوري در صنايع توليدي داخلي و حمايت از شركت هاي دانش بنيان در دستور كار قرار گيرد.

همچنين برگزاري نمايشگاه با رويكرد تقاضا محور نيز در راستاي رونق توليد داخلي و تامين نيازمندي‌هاي توليدي از ظرفيت داخلي و برگزاري نمايشگاه فرصت‌هاي ساخت داخل و رونق توليد براي نخستين بار در راستاي تحقق برنامه نهضت ساخت داخل و ممانعت از خروج ارز مورد توجه است.

از سوي ديگر، بازبيني قوانين و مقررات برگزاري نمايشگاه با رويكرد تسهيل و بهبود فضاي كسب وكار از جمله بازگشايي دفتر گمرك نمايشگاه و اخذ مصوبه هيات دولت جهت ترخيص كالاهاي نمايشگاهي با حذف نرخ سود بازرگانی پيگيري شده است.

رشد 30 درصدي عنوان هاي نمايشگاه خارج كشور در مقايسه با سال 97، با رويكرد حضور در كشورهاي همسايه مورد توجه بود و بيش از 50 درصد نمايشگاه‌هاي خارج كشور در كشورهاي همسايه برگزار شد و نمايشگاه‌هاي متعددي در آلمان، چين، اربيل عراق، روسيه، باكو، هلند، دوسلدورف، استانبول، پاكستان، ازبكستان و… برگزار شده است. تعداد مشاركت شركت‌ها در نمايشگاه هاي خارجي نيز 157 درصد رشد داشته است.  و تسهيلات و يارانه نيز به 157 شركت ايراني در جهت حمايت از اقتصاد مقاومتي ارائه شد.

همچنين 14 تفاهم‌نامه و توسعه همكاري متقابل نمايشگاهي با انجمن ها و ستادها و دانشگاه ها و مراكز نمايشگاهي برقرار شده است.

همچنين در زمینه توسعه خدمات الكترونيك و انجام رسالت‌هاي اجتماعي  نيز اقدامات گسترده اي از جمله كمك به سيل زدگان و برگزاری مراسم تشيیع پيكر شهدا، انجام شده است.

نمایشگاه اکسپو 2020 دبی نيز از ۲۹ مهر ۱۳۹۹ الی ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ در شهر دبی کشور امارات متحده عربی برگزار می‌شود.  نمایشگاه اکسپو 2020 دبی برای اولین بار در منطقه خاورمیانه برگزار می گردد و در نوع خود بی‌نظیر است . این نمایشگاه بی‌نظیر شش ماه طول می‌کشد و براساس تخمین‌ها حدود ٢٥ ميلیون نفر از آن دیدن خواهند کرد . براين اساس، هماهنگي و اقداماتي براي حضور موفق ايران و شركت‌هاي ايراني در اين رويداد در دستور كارقرار دارد

آينده صنعت نمايشگاهي ايران و جايگاه جهاني آن را چگونه ارزيابي کنید؟

آينده اي سرشار از موفقيت و توسعه براي صنعت نمايشگاهي ايران متصور هستيم  و انتظار داريم كه نهادهاي مختلف درگير با ايران صنعت ما را در امر برگزاري نمايشگاه همراهي كنند.

در آستانه آغاز سال 99، براي خانواده صنعت نمايشگاهي ايران و همكاران شركت سهامي نمايشگاه‌ها چه توصيه‌ها و پيامي داريد؟

در آستانه نوروز 99 برای خانواده بزرگ صنعت نمایشگاهی ایران و همکاران ارجمندم، پيام همكاري و همدلي براي رونق بيشتر صنعت نمايشگاهي دارم و اميدوارم كه در برنامه و كارهاي خود موفق باشند و به تحقق اهداف مشترك نمايشگاهي كمك كنيم و شرايط را براي رونق توليد و تجارت كشور و افزايش صادرات فراهم آوريم.