نمایشگاه ها

گفتگو با علی معین جهرمی بازرس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی

مجوزهای درازمدت، کیفیت و کارآمدی نمایشگاه ها را افزایش می دهد
علی معین جهرمی بازرس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران معتقد است که ا اعتماد مسئولان به برگزارکنندگان شاخص و خوش سابقه نمایشگاه‌ها و صدور مجوز 3 تا 5 ساله برای آنان جهت برگزاری نمایشگاه‌ها، برگزارکنندگان برای ارتقاء سطح کیفی و کارآمدی و تاثیر نمایشگاه‌های خود فرصت و شانس افزون‌تری خواهند داشت.

گفتگوی علی معین جهرمی بازرس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی و مدیرعامل شرکت گروه تجارت اطلاعات کوشا (ITG)  را با کتاب «اقتصاد و نمایشگاه» بخوانید.

ارزیابی شما از جایگاه و نقش انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در نهادهای تصمیم‌گیر و سیاست ساز نمایشگاهی چیست و چه پیشنهادی برای تقویت این جایگاه و نقش آن دارید؟

ارزیابی من درباره جایگاه انجمن در مجموعه صنعت نمایشگاهی کشور در این چند ساله که در خدمت دوستان به عناوین مختلف بازرس و عضو هیئت مدیره بوده‌ام، این است که این نقش روز به روز پررنگ‌تر شده و در تمام دوره‌ها هیئت مدیره‌های وقت انجمن بسیار تلاش کرده‌اند که جایگاه انجمن را مستحکم کنند و در تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های صنعت نمایشگاهی نقش‌ساز باشند. بالطبع در برهه دشوار و پرنقش کنونی که صنعت نمایشگاهی دارای مشکل است و حالش خوب نیست؛ انجمن خیلی بیشتر از این می‌تواند تاثیرگذار و  تصمیم‌ساز باشد. به شرطی که مراجع بالادستی بپذیرند موقعی که اعضای هیئت مدیره انجمن کنار هم می‌نشینند و درباره موضوعی در حوزه صنعت نمایشگاهی صحبت می‌کنند صد سال تجربه را در کنار هم دارند.

زمانی این صد سال تجربه می‌تواند واقعا برای یک تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، مفید باشد که کار دست بخش خصوصی باشد. بالانشینان و تصمیم‌گیران دولتی باید بپذیرند که صد سال تجربه می‌تواند در خدمت توسعه صنعت نمایشگاهی باشد و بخش خصوصی در حاشیه مانده می‌تواند بازوی توسعه و رشد این بخش باشد.

انجمن و هیئت مدیره و اعضای انجمن هم تلاش می‌کنند که جایگاهشان را در خانواده صنعت نمایشگاهی ارتقا ببخشند. اما پیش شرط این نقش آفرینی این است که همه به این نتیجه برسیم که نمایشگاه یک صنعت است. اول باید این پایه را بسازیم. بعد بنشینیم ببینیم تشکل‌های آن و دولت چه کمکی می‌توانند به رشد آن بنمایند.

چه پیشنهادهایی برای برگزاری هرچه بهتر و تاثیرگذارتر نمایشگاه‌ها دارید؟

پیشنهادهای ما در این زمینه دو دسته است. پیشنهادهایی داریم که اجرای آنها از ید اختیارات انجمن برگزارکنندگان خارج است و صرفا در حد توصیه‌هایی است که امیدواریم دست یافتنی باشد. مهمترینش این است که کاری کنیم تا بازتاب حضور خارجی‌ها در نمایشگاه‌هایمان را در سطح بین‌الملل حس کنیم و آثار آن را در توسعه تجارت خارجی کشور ببینیم که در این صورت بیشترین و بهترین بهره را از برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی دریافت خواهیم کرد.

دومین توصیه من هم این است که باید مسئولان دولتی صنعت نمایشگاهی، بخش خصوصی این صنعت را باور کنند و به این واقعیت برسند که در شرایط سخت و انقباضی اقتصاد کشور، برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها تلاش می‌کنند در مراحل سخت، آبروی کشور و ویترین نظام را حفظ کنند.

دولت باید در جایگاه خود به رشد صنعت نمایشگاهی کشور کمک مادی و معنوی بنماید و اگر کمک نمی‌کند لااقل چوب لای چرخش نگذارد. یعنی با نظارت‌های بیش از اندازه و ناسنجیده و در برخی موارد متاسفانه سلیقه‌های شخصی، چرخ رشد و توسعه صنعت نمایشگاهی را از حرکت نیندازد.

شاید یکی از بهترین اتفاقاتی که می‌تواند به این موضوع کمک کند این است که به برگزار کنندگانی که دارای چند سال تجربه در حوزه برگزاری نمایشگاه‌ها و مالک معنوی یک نمایشگاه هستند مجوز درازمدت چند ساله بدهیم. مسئولان البته می‌گویند هر سال می خواهیم مجوز صادر کنیم تا برعملکرد برگزارکنندگان نظارت داشته باشیم.

می‌توانند مجوز 3 یا 5 ساله برای برگزارکننده یک نمایشگاه صادر کنند و به مجوزبندی بیفزایند که اگر عملکرد برگزارکننده در سالی مطلوب نبود، مجوز ابطال می‌شود. به یقین اعطای مجوز درازمدت، البته با نظارت و پایش عملکرد برگزارکننده، به کارآیی و برگزاری موثرتر نمایشگاه‌ها بسیار کمک خواهد کرد.