نمایشگاه ها

صالح سپاسدار، مدیرعامل شرکت بانیان امید:

نوزدهمین نمایشگاه رنگ و رزین در تمام شاخص‌ها رشد دارد؛ حتی در بخش ارزی

شرکت برنامه‌ریزی و نمایشگاهی بانیان امید درسال۱۳۸۰ به وسیله گروهی بنیان نهاده شد که از سال‌هاتجربه و دانش در عرصه‌های مختلف صنعت نمایشگاهیبرخوردار بودند.

در مدت فعالیت خود در صنعت نمایشگاهی کشوردستاوردهای بزرگی در اجرای پروژه‌های دولتی وخصوصی به دست آورده است که امروزه این دستاوردهاو تجربیات با ارزش، گروه بانیان امید را به یکی از حرفهای ترین گروه ها در صنعت نمایشگاهی کشور تبدیل کردهاست.

نشریه «اقتصاد و نمایشگاه» به مناسبت برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی رنگ، رزین، پوشش‌هایصنعتی، مواد کامپوزیت و صنعت آبکاری با صالحسپاسدار، مدیرعامل توانمند و خلاق این شرکت و از برگزارکنندگان زبده و فعال صنعت نمایشگاهی کشور، گفت‌و‌گویی انجام داده است که می خوانید.

امسال در ستاد برگزاری چه اقداماتی برای برگزاری بهترنمایشگاه انجام داده‌اید و نمایشگاه حاضر چه تفاوتی باسال گذشته دارد؟

اقدامات ویژه نمایشگاه نوزدهم هم عبارت است از:

1- ایجاد فضای مخصوص استارتاپ‌ها و ارائه نرم‌افزارهایکاربردی در این صنعت با هدف جذب سرمایه‌گذار و کارآفرین وتوسعه کمی و کیفی محصولات (کالا، خدمات، اطلاعات)

2- در سال 1398 به دلیل تحریم‌های ظالمانه بخش خارجی کلیهنمایشگاه‌ها با کاهش چشمگیری روبه رو بوده‌اند. اما بخش‌هایمختلف نمایشگاه رنگ و رزین امسال در کلیه شاخص‌ها از جمله در بخش ارزی نسبت به دوره قبلی، رشد داشته است که قطعاً اینتنها مورد رشد شاخص ارزی میان نمایشگاه‌های سال جاری است.

3- تبلیغات گسترده دیجیتال در فضای مجازی و بولتن‌هایتخصصی و نصب بنرهای متعدد در سطح

شهر به تعداد بیش از حد معمول برای یک نمایشگاه با هدف جذببازدید کنندگان و مخاطبان اصلی و

جلب رضایت شرکت‌کنندگان

4- تقدیر از شرکت‌کنندگان و فعالان اثرگذار در صنایع مرتبط با موضوع نمایشگاه

در نمایشگاه امسال چه تعداد شرکت‌کننده داخلی وخارجی در چه مساحتی حضور دارند و نسبت به سالگذشته چه میزان افزایش داشته است؟

اهم شاخص های رشد نسبت به سال گذشته:

– فضای کل غیر مفید 20 درصد

– فضای کل مفید 28/2 درصد

– فضای مفید بخش داخلی 38/2 درصد با 230 مشارکت‌کننده 

– فضای مفید بخش خارجی 5/1 درصد با 40 شرکت‌کننده از 17 کشور (به طور مستقیم یا از طریق نمایندگی.)

چه کارگاه‌ها و همایش‌هایی را در نمایشگاه برگزارمی‌کنید؟

1 -پتانسیل توسعه تجارت با عراق در حوزه رنگ و رزین 2 – رویکردتوسعه تولیدات داخلی در زمینه

افزودنی‌های صنایع رنگ و رزین 3 – معرفی تنوع تولید رنگ وپوشش‌های آب پایه و مواد اولیه آن در

ایران 4 – سال 2019 و نگاهی به صنعت رنگ آلمان 5 – نشستبررسی مشکلات گمرکی واردات مواد

شیمیایی و رنگ و رزین 6 – توسعه پایدار با رویکرد صادرات وتولید مشترک در صنعت پوشش 7-

اثر مرکب در کنترل فرآیند آبکاری 8 – آشنایی با پتانسیل‌هایکاربرد فناوری PVD (پوشش‌دهی در

خلا) در کاربری‌های تزئینی 9 – امکان داخلی سازی تولیدچسب‌های مصرفی در صنعت خودرو 10-

تکنولوژی پوشش تبدیلی نانو زیرکونیوم (جایگزینی مناسب برایپوشش فسفاته)

چه تسهیلاتی برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه وبازدیدکنندگان در نظرگرفته شده است؟

1– کارگاه‌های آموزشی با بهره‌گیری از ده تن اساتید بنام اینصنعت به صورت رایگان و در حاشیه

نمایشگاه برای استفاده شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان برگزارمی‌شود.

2- ابتدای مهر ماه سال 98در جلسه ای با حضور چند تن ازوزرای مرتبط مقرراتی در راستای تسهیل

در ترخیص کالاهای نمایشگاهی به تصویب رسید. اجرائی شدناین مصوبه در توسعه بخش خارجی

نمایشگاه‌ها موثر و کار ساز خواهد بود. در تلاش برای ایجادنهادی جدید هستیم تا چنانچه صنعتگران

و کار آفرینان تمایل به خرید محصولات خارجی ارائه شده درنمایشگاه در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات

صنعتی داشتند، در مسیر انعقاد قرارداد، تحویل و ارسال به داخلکشور با غلبه بر موانع موجود اقدام

به رفع نیاز های خریداران نماید.

3- نهایت دقت عمل در حصول اطمینان از جلب رضایتشرکت‌کنندگان در ارتباط خدمات مورد سفارش

ایشان به عمل آمده است.

4– علاقه‌مندان به بازدید از نمایشگاه در صورت عدم امکان حضوردر این رویداد، بعد از اتمام نمایشگاه

اطلاعات مربوط به شرکت‌کنندگان را می‌توانند از طرق مختلف ازجمله مراجعه به نمایشگاه مجازی کسب

نمایند.

شعار یا محوریت اصلی فعالیت نمایشگاه امسالچیست؟

– رونق اقتصادی و کمک به ارتقاء کمی و کیفی محصولات داخلی

– استقبال از نوآوری و خلاقیت به ویژه در بخش فعالان حوزه IT واستارت‌آپ‌ها

– تشویق و استقبال از نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان

چه موانع و مشکلاتی پیش روی فعالیت شماست و چهپیشنهادهایی برای بهتر برگزار شدن نمایشگاه‌ها دارید؟

به طور خلاصه به چند سرفصل اشاره می‌کنم:

– فقدان طرح راهبردی و قانون جامع صنعت نمایشگاهی.

– تغییر و اصلاح رویه صدور مجوزها در جهت تسهیل یا حذفبرخی مراحل پیچیده در این مسیر.

– اصلاح ساختار تعرفه‌ها از طریق مطالعه نمونه‌های موجود درسایت‌های نمایشگاهی جهان، در

تمام نمونه‌های مشابه تعرفه‌ها برای واگذاری محل و ارائه خدماتدر سایت نمایشگاه بوده و تعرفه

واگذاری غرفه به شرکت‌کنندگان بر اساس نرخ عرضه و تقاضااست. این نرخ متأثر از برخی عوامل

مانند: قدمت نمایشگاه، میزان استقبال از آن، میزان موفقیت آمیزبودن حضور در نمایشگاه، اعتبار

بین‌المللی آن و پارامترهایی از این دست می‌باشد.