نمایشگاه ها

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شعار «هر نمایشگاه حل یک مسئله» در شهر آفتاب راهگشای حل مشکلات و طرح مطالبات صنایع کشور است

عباس تقدسی نژاد مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب: شهر آفتاب، قطب جدید نمایشگاهی ایران است

در حالی که پایتخت ایران به واسطه تراکم جمعیت و کمبود فضا، با چالش میزبانی رویدادهای بزرگ نمایشگاهی روبرو است، «شهر آفتاب» در جنوب تهران به عنوان راه حلی نوظهور برای حل این مشکل قد علم کرده است. عباس تقدسی نژاد، مدیرعامل این مجموعه در گفتگو با کتاب سال صنعت نمایشگاهی از برنامه های توسعه ای شهر آفتاب، چالش های پیش رو و چشم انداز آینده صنعت نمایشگاهی ایران گفته است: مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب با اشاره به موقعیت نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب گفت: پهنه نمایشگاه شهر آفتاب حدود 414 هکتار طراحی شده که در حال حاضر 275 هکتار آن در اختیار شرکت نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب قرار گرفته که تحت تملک شهرداری تهران است و برای 100 هکتار از این اراضی سند تک برگ صادر شده است. همچنین طرح های عمرانی، ساخت سالن ها و امکانات مختلف در فاز یک به متراژ 137 هکتار انجام شده و در آینده شاهد توسعه فاز 2 به متراژ 138 هکتار خواهیم بود.
وی افزود: در طراحی شهر‌آفتاب، هدف تبدیل آن به یک شهر نمایشگاهی بوده است. تا در کنار سالن های نمایشگاهی، مرکز همایش، مراکز تفریحی، مراکز فرهنگی، باغ راه ها و بلوارهای مرتبط نیز در شهر آفتاب دیده شود. از سوی دیگر، ظرفیت پارکینگ های داخل نمایشگاه 10 هزار خودرو است و در پارکینگ های جانبی نیز امکان حضور 10 هزار خودرو دیگر وجود دارد و روی هم می توان 20 هزار خودرو را در ایام برگزاری رویدادها جانمایی کرد. دارایی های شهر آفتاب براساس محاسبات شورای شهر تهران حدود 55 هزار میلیارد تومان است و این دارایی متعلق به مردم تهران است و لذا باید بهره برداری لازم را از این نمایشگاه داشته باشیم و در بهبود مدیریت شهر آفتاب، باید از مشارکت همه مردم، فعالان صنعت نمایشگاهی و فعالان صنعتی و تجاری بهره ببریم و به نقطه بهینه و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در شهر آفتاب در مسیر توسعه اقتصادی کشور، تجارت و حمایت از تولید و صادرات برسیم.
وی در خصوص برنامه های توسعه ای نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب گفت: نمایشگاه شهر آفتاب با هدف توسعه کمی و کیفی، برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داده است. از نظر توسعه کمی، تمرکز بر افزایش تعداد نمایشگاه‌ها در طول سال خواهد بود. این امر با جذب و جلب نظر برگزارکنندگان و فعالان صنعت نمایشگاهی، و همچنین ارائه خدمات و امکانات مناسب به ایشان، میسر خواهد شد.
وی افزود: در کنار توسعه کمی، توسعه کیفی نیز از اهمیت بالایی برای نمایشگاه شهر آفتاب برخوردار است. تحقق شعارهایی مانند «هر نمایشگاه، حل یک مسئله» و «در شهر آفتاب با آرامش تجارت کنید» در گرو ارتقای کیفیت خدمات و امکانات ارائه شده به بازدیدکنندگان و غرفه داران است.
بر این اساس، برنامه‌هایی مانند تجهیز و به روز رسانی سالن‌ها، ارائه خدمات رفاهی و تفریحی مناسب، و همچنین ارتقای سطح کیفی برنامه‌های جانبی نمایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است. با اتکا به این برنامه‌ها، نمایشگاه شهر آفتاب امیدوار است به عنوان یکی از قطب‌های اصلی نمایشگاهی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مطرح شود و نقشی مؤثر در توسعه تجارت و صنعت کشور ایفا کند.
از جمله دیگر برنامه های ما، افزایش 36 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی در شهر آفتاب تا پایان نیم سال اول 1403 است. همچنین، مرکز تجارت جهانی با 82 هزار متر مربع مساحت که کار عمرانی آن به اتمام رسیده، باید زودتر افتتاح شود. تعیین تکلیف و نتیجه‌گیری در خصوص وضعیت مشارکت شهرداری تهران با بخش خصوصی در مرکز تجارت جهانی نیز از دیگر اهداف این طرح است.
صدور مجوز برگزاری نمایشگاه صنعت خودرو از سوی وزیر صمت
تقدسی نژاد با اشاره به صدور مجوز برگزاری نمایشگاه صنعت خودرو از سوی وزیرصمت گفت: در سال 1402 وزیر صمت در جریان برگزاری نمایشگاه صنعت خودرو، مجوز پروانه بهره برداری را به مدیرعامل شهر آفتاب اعلام کرد. همچنین سه نمایشگاه دوچرخه و موتور سیکلت و نمایشگاه صنعت خودرو و ساختمان پر مخاطب ترین نمایشگاه سال 1402 بودند و تمام فضای شهر آفتاب برای دوچرخه و موتور سیکلت و نمایشگاه صنعت خودرو و ساختمان استفاده شد. این سه نمایشگاه تقریبا در فاصله یک ماه برگزار شد. برآورد می شود که تعداد باز دید در این دو نمایشگاه میلیونی بوده و تعداد مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان نسبت به سال قبل، رکود شکسته است. این دو نمایشگاه به جای چهار روز، عملا در هفت روز برگزار شد و حتی در روز تعطیل نیز بازدید بسیاری از نمایشگاه صورت گرفت و مردم حتی در ساعات پایانی، با اشتیاق از نمایشگاه بازدید کردند و در سالن ها و غرفه های مختلف حضور یافتند.
تعامل با شهرداری تهران
وی افزود: از سوی دیگر، تعامل بین مجموعه های شهرداری با شهر‌آفتاب انجام گرفته تا از ظرفیت و امکانات شهر آفتاب، برای برنامه های مختلف، همایش ها، جشن ها و مراسم مختلف پرسنلی مجموعه های شهرداری استفاده شود.
وی افزود: رویکرد ما تعامل بیشتر با مجریان برگزاری نمایشگاه‌ها برای حل مسائل و چالش‌های موجود است. نمایشگاه شهر آفتاب به عنوان نماینده حوزه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی، همواره تلاش کرده تا این چالش‌ها را در رسانه‌ها مطرح کرده و مطالبه‌گری نماید. از دیگر فعالیت‌های این نمایشگاه می‌توان به جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های تکراری در شهرستان‌ها و همچنین پیگیری برگزاری نمایشگاه‌هایی که ظرفیت برگزاری آن وجود دارد اما تاکنون برگزار نشده است، اشاره کرد.
تقدسی نژاد با اشاره به چالش های پیش روی نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب و صنعت نمایشگاهی اظهار داشت: مهم‌ترین چالش ما، شناساندن ظرفیت‌ها و توانایی‌های شهر آفتاب به مجریان برگزاری نمایشگاه‌ها، تولیدکنندگان، صنعتگران، صادرکنندگان، تجار، اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی است تا با امکانات مطلوب، سالن‌های استاندارد، موقعیت استراتژیک و سایر مزایای شهر آفتاب آشنا شوند و از آن بهره ببرند. علاوه بر این، رکود ناشی از دوره کرونا نیز بر وضعیت برگزاری نمایشگاه‌ها اثر منفی گذاشته است. به همین دلیل، ایجاد رونق و تحرک دوباره در بدنه اجرایی نمایشگاه و تغییر وضعیت فعلی، از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها و استفاده از زیرساخت‌های موجود، به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه های یک سال اخیر مطرح است.
تشکیل خانه نمایشگاهی
تقدسی نژاد درباره موضوع تشکیل خانه نمایشگاهی اظهار داشت: مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب با هدف ساماندهی و انسجام در برگزاری نمایشگاه‌ها در سطح کشور، پیشنهاد تشکیل «خانه نمایشگاهی» را ارائه داده است. این خانه متشکل از تمامی نمایشگاه‌های فعال در شهرستان‌ها و تهران، از جمله نمایشگاه شهر آفتاب خواهد بود. هدف از این پیشنهاد، ایجاد یک مرجع واحد برای برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های نمایشگاهی در سراسر کشور باشد. با تشکیل این خانه، می‌توان انتظار داشت که شاهد انسجام و نظم بیشتری در برگزاری نمایشگاه‌ها باشیم، به طوری که از تداخل زمانی و موضوعی نمایشگاه‌ها جلوگیری شده و شاهد هم‌افزایی و ارتقای سطح کیفی این رویدادها باشیم.
وی با تاکید بر لزوم تنوع و پویایی رویدادهای نمایشگاهی گفت: باید بین نمایشگاه‌های شهرستان‌ها، تهران، همدان و سایر شهرها متناسب با شرایط اقلیمی آن‌ها تفاوت و تمایز وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر عنوانی در تهران برگزار می‌شود، باید در همدان و دیگر شهرها با عنوان و کیفیتی متفاوت برگزار شود تا شاهد تنوع و پویایی در این زمینه باشیم. همچنین اگر یک نمایشگاه توان برگزاری کامل در شهرستان را دارد، دلیلی برای برگزاری همان نمایشگاه در تهران وجود ندارد. این امر باعث تمرکززدایی از پایتخت، رونق اقتصادی در شهرستان‌ها و تنوع در عناوین و محتوای نمایشگاه‌ها می‌شود.
تقدسی نژاد در پایان گفت: حضور سیاستگذاران، مردم و فعالان در نمایشگاه ها فرصتی برای حل مشکلات و مطالبات صنعت است. گردهمایی این افراد در یک مکان، مانند نمایشگاه شهر آفتاب، می تواند به حل و فصل مطالبات تجار و فعالان اقتصادی و طرح مطالبات در رسانه ها منجر شود. این موضوع نشان می دهد که شعار «هر نمایشگاه حل یک مسئله» می تواند راهگشای مشکلات بخش های مختلف اقتصاد کشور باشد. در صورت توجه به کیفیت برگزاری نمایشگاه ها، شاهد توسعه اقتصادی و روابط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه خواهیم بود. این موضوع، در شرایط تحریم اقتصاد ایران یک ضرورت است و می تواند به یک کارکرد و امکانات ارزشمند برای نمایشگاه ها تبدیل شود. در واقع، نمایشگاه ها می توانند به عنوان ابزاری برای دیپلماسی اقتصادی و کمک به رفع تحریم ها عمل کنند. با توجه به اهمیت این موضوع، لازم است که از تمام ظرفیت های موجود برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه ها استفاده شود.