نمایشگاه ها

Search
Close this search box.

برگزاری بیش از 70 رویداد نمایشگاهی در نمایشگاه بین المللی تبریز

حبیب ماهوتی مدير عامل نمايشگاه بين المللي تبریز: برگزاری بیش از 70 رویداد نمایشگاهی در نمایشگاه بین المللی تبریز

حبیب ماهوتی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز در گفت و گو با کتاب سال صنعت نمایشگاهی از رشد 40 درصدی نمایشگاه های تبریز در سال 1402 خبر داد. وی همچنین به نقش مهم نمایشگاه ها در رونق اقتصادی و صادرات اشاره کرد و خواستار تسهیلات بیشتر برای تولیدکنندگان شد.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز با اشاره به تاریخچه این شرکت گفت: نمایشگاه بین المللی تبریز در سال 1368 به ثبت رسید و در سال 1373 توسط دکتر حبیبی در محل کنونی افتتاح شد. البته لازم به ذکر است که نمایشگاه ها قبل از افتتاح محل در اطراف پارک ائل گلی و چند نقطه تبریز برگزار می شد. از مرداد 1373 محل نمایشگاه طی چهارماه ساخته شد و کار خود را با سالنهای شهریار ، آذربایجان، آمفی تئاتر و فضای سبز با برپایی نمایشگاه های صنایع دستی، تجاری و اقتصادی شروع نمود و به مرور زمان برگزاری 4 نمایشگاه در طی سال به 25 الی 30 نمایشگاه رسید که علاوه بر حضور گسترده شرکتهای داخلی، مشارکت شرکتهای خارجی در نمایشگاه ها و حضور بازدید کنندگان خارجی بصورت هیئت های تجاری در تمامی نمایشگاه ها چشمگیر بود و همچنین نمایشگاه تبریز برگزاری نمایشگاه های خارج از کشور در کشورهایی چون ترکیه، آذربایجان، روسیه و تانزانیا را در کارنامه خود دارد. از 130 هکتار مساحت نمایشگاه بین المللی تبریز حدود 50 هکتار مسقف و سالنهای نمایشی است که در بین نمایشگاه های ایران مقام اول را دارد . هر ساله 60 الی 70 نمایشگاه در تبریز در حال برگزاری است که مجوزهای مربوطه از کار گروه توسعه صادرات غیر نفتی دریافت و مجاز به برگزاری هستیم .

همانگونه که می دانید، نمایشگاه تبریز کاملا خصوصی اداره می شود و سهامداران آن صاحبان صنعت و تجارت استان می باشند.وی افزود: تبریز یکی از مهمترین مراکز صنعتی و تجاری ایران بوده و این شهر قطب صنایع سنگین ایران درشمالغرب کشور است، بزرگترین صنایع سنگین عمده فعال در این شهر در طیف گسترده از صنعت سیمان ، ماشین سازی ، خودرو ، پتروشیمی و فولاد و… را داشته و همچنین دارای صنایع سنگینی چون صنایع شیمیایی ، خانگی ، ماشین آلات، چرم و.. است و در سالهای اخیر نیز به قطب صنایع غذایی و آشامیدنی در ایران و خاورمیانه تبدیل شده است . این استان با پتانسیل های بالا ایجاب می نمود تا بهترین سایت نمایشگاهی ایران را در قالب برگزاری نمایشگاه های تخصصی و بین المللی در حد استانداردهای بین المللی در حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را داشته باشد و امروزه با نگاهی به گذشته و برگزاری موفق نمایشگاه ها می توانیم به صراحت به تحقق اهداف خود اذعان نمائیم و اینکه آیا مشکلات و چالشهای در طی این سالها داشتیم یا نه؟ صد درصد بوده و ما آن را چاشنی کار به حساب آوردیم و در رفع آن تلاش کردیم و جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که خوشبختانه تعامل و همکاری این مجموعه با ادارات و سازمانهای استان همواره بوده و خواهد بود و تشکر ویژه از کلیه سازمانها و ارگانهای دولتی را داریم.
وی در رابطه با فعالیت های نمایشگاه تبریز گفت: نمایشگاه تبریز در سال 1402 با برگزاری بیش از 70 نمایشگاه تخصصی و بین المللی طبق تقویم نمایشگاهی در خدمت صاحبان صنایع بوده است و تعداد بیشتر این رویدادهای اقتصادی از لحاظ کمی و کیفی و نحوه برگزاری زبانزد عام و خاص در ایران می باشد. همیشه سعی کردیم با برنامه ریزی درست و ارائه تقویم های نمایشگاهی چندساله ، راه را برای مشارکت و تصمیم گیری نهایی مشارکت کنندگان هموار سازیم و تلاش نمودیم برای تکمیل و رفع نواقصات و تجهیز سالنهای نمایشی هر سال نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته باشیم .

برگزاری نمایشگاه ها فرصتی مناسب برای عرضه توانمندیهای بالقوه و بالفعل در زمینه های اقتصادی و تجاری است، چرا که نمایشگاه ها از طیف گسترده ای برخوردار بوده و هر نمایشگاه مخاطبین خاص خود را دارد بنابراین جلب رضایت تک تک مشارکت کنندگان با تمامی سختیها از اهم کارها بوده که موجب شده بهره وری از نمایشگاه ها نیز بالا رود. امروزه تبلیغات و معرفی کالاها نقش مهم در بازاریابی و فروش دارد و مشارکت کنندگان هزینه های سنگین و هنگفتی برای تبلیغات برند خود متقبل می شوند، پس در صدد هستیم با ارائه خدمات بهتر و کم کردن معضلات و رفع آنها و جذب بازدید کنندگان و مخاطبین، زمینه تعاملات اقتصادی را به نحو احسن فراهم نمایم. در این میان سازماندهی برای همکاران غرفه ساز و ایجاد تمهیدات کار و ارائه خدمات جانبی و… از مواردی هستند که تسهیلات بیشتری را می طلبد و به آن اهمیت خاصی داده شده است و اگر بخواهیم رشد برگزاری نمایشگاه ها را نسبت به سال گذشته با آمار و ارقام نشان دهیم به صراحت به رشد 40 درصدی می توان اشاره کرد.ماهوتی با ارزیابی وضعیت صنعت نمایشگاهی ایران در 1402، به چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این صنعت اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از ابزارهای مهم برای رونق بخشیدن به صادرات و انجام فعالیت مستمر در بازاریابی کالاهای صادراتی شرکت در نمایشگاه است. اگر در بازاریابی و شرکت در نمایشگاه ها با سیاست اصولی و برنامه ریزی دقیق انجام شود می توان به دستیابی اهداف توسعه صادرات خوش بین بود .

اهمیت نمایشگاه در سطح استان منجر به جذب سرمایه گذاری، ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی ، تنوع شغلی ، اشتغال به کار، کاهش بیکاری و نهایتا بالارفتن سهم صادرات استان و رشد اقتصادی بوده است که ما اعتقاد داریم با برگزاری نمایشگاه ها در چند سال اخیر به این اهداف جامه عمل پوشاندیم. ولی طبیعتا مشکلات اقتصادی ، تحریم ها از عوامل تاثیرگذار در این صنعت می باشند، لذا هر چه قدر تسهیلات برای تولیدکنندگان فراهم باشد، انگیزه ها برای تولید بیشتر شده و رونق این صنعت را نیز در پی خواهد داشت و شاهد نمایشگاه ها و همایشهای پربار در سطح ایران خواهیم بود و این رونق، چرخه اقتصادی را نیز به حرکت در خواهد آورد که ثمره آن توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی است. امیدواریم با بهبود شرایط و رونق اقتصادی شاهد تداوم برپایی نمایشگاه ها با بهترین کیفیت باشیم.