نمایشگاه ها

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نمایشگاه‌های جنوب شرق در مسیر رونق؛ برگزاری ۱۶ عنوان نمایشگاه و ۱۰۰ هزار بازدیدکننده در سال ۱۴۰۲

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق در سال ۱۳۸۵ تأسیس شد و تاکنون علی‌رغم چالش‌هایی مانند تحریم‌ها و همه‌گیری کرونا، عناوین نمایشگاهی متعددی را در زمینه‌های مختلف برگزار کرده است. در سال ۱۴۰۲، با تلاش مدیران و کارکنان این شرکت، ۱۶ عنوان نمایشگاه به همراه رویدادهای جانبی برگزار شد و شاهد افزایش تعداد بازدیدکنندگان و عناوین نمایشگاهی بودیم.

مهندس صاحب‌قدم لطفی در گفتگو با کتاب سال صنعت نمایشگاهی به تشریح برنامه‌های آتی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق برای رونق بیش از پیش صنعت نمایشگاهی استان و کشور پرداخت.
مهندس صاحب قدم لطفی با اشاره به تاریخچه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق گفت: این شرکت در سال ۱۳۸۵ با سهامدارانی نظیر شهرداری، اتاق بازرگانی، سازمان بازرگانی، شرکت‌های تعاونی کارکنان استانداری و شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان تأسیس شد و تا سال ۱۳۹۳ نمایشگاه‌های متعددی را در اماکن استیجاری برگزار و از سال ۱۳۹۳ تاکنون در محل دائمی سایت نمایشگاهی جنوب شرق به فعالیت خود ادامه داده است. مدیران و کارکنان این شرکت در همه سال‌های گذشته توان خود را برای برگزاری مناسب رویدادها و نمایشگاه‌های تخصصی به کار بسته‌اند و ماحصل آن برگزاری عناوین نمایشگاهی متعدد نظیر صنعت ساختمان، لوازم خانگی، خودرو، کشاورزی، معدن و فولاد، مبلمان خانگی، گل و گیاه، خدمات شهری، الکامپ و… بوده است. تلاش همکاران گرانقدر این شرکت برای توسعه و پایدار شدن صنعت نمایشگاهی استان قابل تقدیر است. در کنار این تلاش‌ها همواره تحریم‌های ظالمانه و عدم امکان ایجاد فضای همکاری با سایر کشورها و به تبع آن شرایط اقتصادی کشور عوامل تاثیرگذاری برای کند شدن فعالیت‌ها بوده و علاوه بر این موارد همه‌گیری ویروس منحوس کرونا در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و محدود شدن برگزاری نمایشگاه در آن روزها چالش بزرگ همه مجموعه‌های نمایشگاهی کشور و حتی جهان بوده
است.
وی افزود: این شرکت در سال ۱۴۰۲ تعداد 16 عنوان نمایشگاه همراه با رویدادهای جانبی نظیر:کارگاه‌های آموزشی، سمینار آشنایی شهرداران و شوراهای اسلامی با سیمان جدیدLC3، جشنواره قالی کرمان را برگزار نموده است. نظر به پتانسیل های بالای معدنی استان نمایشگاه های معدن و زنجیره تأمین فلزات آهنی و غیرآهنی، نخستین دوره ابزارآلات صنعتی، خودرو، کشاورزی با کیفیت بالاتری برگزار می‌شوند. در مقایسه با سال ۱۴۰۱ تعداد ۴ عنوان به تقویم نمایشگاه افزوده شده است و در سال ۱۴۰۲ به طور تقریبی یکصد هزار نفر از نمایشگاه‌ها بازدید نموده‌اند.
مهندس صاحب قدم لطفی در خصوص وضعیت صنعت نمایشگاهی گفت: صنعت نمایشگاهی در مرکز با تعدد مراکز برگزاری و تصمیم گیری مواجه بوده و در استان‌ها نیز برخی مسایل زیرساختی نظیر محدودیت‌های تجاری بین‌المللی نمایشگاه را از کارکرد واقعی خود تا حدی دور کرده و بسیاری از نمایشگاه‌ها از سطح کشوری پایین‌تر آمده و با حضور اصناف هراستان برگزار می‌شوند. برگزاری عناوین تخصصی و غیر تخصصی در سطح شهر در مکان‌های عمومی همچون ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، هتل‌ها نیز از عوامل حاشیه ای است که نمایشگاه ها را تحت الشعاع قرارداده است.
وی در پایان اظهار داشت: صدورمجوز برگزاری برای گروه های مختلف ، عدم کارکرد واقعی انجمن‌های صنفی نمایشگاهی مسایل زیادی برای نمایشگاه‌ها ایجاد می‌کند،که عدم رتبه‌بندی مجریان، نبود نظام نرخ گذاری پایه نمونه‌ای از این جمله اند. امیدوارم سال بعد رونق بیش از پیش صنعت نمایشگاهی کشور را شاهد باشیم و صنعت نمایشگاهی جایگاه مناسب خود را بیابد.