نمایشگاه ها

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تجربه، تخصص و نوآوری، رمز موفقیت رستاک پاد ویژن در صنعت نمایشگاهی است

شرکت رستاک پاد ویژن از سال 1391 با هدف برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی در حوزه‌های معدن، فولاد، متالورژی، سیمان و گوهرسنگ‌ها فعالیت خود را آغاز کرده است. رستاک پادویژن با تعهد به نوآوری و ارائه خدمات باکیفیت، در تلاش است تا نقشی مؤثر در توسعه صنعت نمایشگاهی ایران ایفا کند. این شرکت با اتکا به تجارب ارزشمند خود و با در نظر گرفتن نیازهای روز صنعت، گام‌های بلندی در مسیر پیشرفت و تعالی برداشته و  تاکنون رویدادهای متعددی را با موفقیت برگزار کرده است. مدیریت این شرکت را آیت صفایی بر عهده دارد که به سبب داشتن سوابق مطبوعاتی و رسانه‌ای، اشراف بهتری به نیازمندی‌های رویدادهای نمایشگاهی به ویژه با توجه به رویکرد گسترده مخاطبان نسل جدید به استفاده از رسانه‌های اینترنتی و شبکه‌های مجازی دارد  و برگزارکنندگان نمایشگاه را به درستی از عواقب کم توجهی به بهره‌برداری از امکانات و رسانه‌های تخصصی زنهار می‌دهد.

آیت صفائی مدیرعامل شرکت رستاک پاد ویژن در گفت و گو با کتاب سال صنعت نمایشگاهی اظهار داشت: اقدامات این شرکت اغلب در راستای تجربه گذشته ومدیریت اجرایی چهار ماهنامه تخصصی توسعه معادن، ماهنامه صنعت ریخته گری، ویژه نامه مهندسی متالورژی و ماهنامه بین المللی سیمان و افزودنی بوده است. شرکت با بهره مندی از بانک اطلاعاتی جامع وکامل وهمچنین کادری مجرب و حرفه ای مبادرت به سازماندهی  و برگزاری همایش و نمایشگاه های متعددی نیز نموده است. تیم کارشناسی شرکت نیز ضمن بررسی وضعیت بازار، خلاء ها و براساس نیاز های مخاطبان موضوعات جدیدی را تعریف و ارائه نموده است . از آن جمله  می توان به برنامه ریزی و سازماندهی نمایشگاه تخصصی گوهرسنگ ها اشاره نمود که برای اولین بار از تاریخ 3 الی 6 اسفند 1402 در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد. 

وی درخصوص دستاوردهای شرکت رستاک پاد ویژن بیان داشت: از دستاوردهای مهم ما در زمینه برگزاری رویدادها می توان به شبکه سازی قوی ،دستیابی به بانک اطلاعاتی صنوف و صنایع ذیربط،شناخت بازار و تشخیص نیازهای مشتریان ،تعامل ومشارکت با برگزارکنندگان خارجی ، اعزام تورهای تجاری در راستای توسعه بازار و انتقال دانش و فناوری برای مشتریان و کسب تجربه و بالا بردن سطح مهارت و اطلاعات کارکنان اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت رستاک پاد ویژن با تشریچ چالش ها و مشکلات پیش رو گفت: چالش های پیش رو  از نظر من به پنج دسته تقسیم می شوند ، اول، تاثیرات ناشی از محیط پیرامون منجمله اثرات ناشی از تحریم ها، اتفاقات ژئوپلتیک در منطقه،نوسانات نرخ ارز،تاثیرات شرایط اقتصادی  و اجتماعی که  همه اینها تاثیر بسزائی در رونق ویا رکود نمایشگاه ها دارد. دوم، افزایش تعرفه اجاره فضای نمایشگاه ها از سوی سایت های نمایشگاهی و به تبعیت از آن افزایش هزینه های خدمات جانبی که درکل باعث افزایش بهای تمام شده غرفه ها و کاهش سطح مشارکت کنندگان می گردد. سوم، عدم ساماندهی درست و تدوین منطقی تقویم نمایشگاهها از سوی متولیان امرکه باعث ایجاد رقابت ناسالم بین برگزارکنندگان و تکثر رویدادهای همگن ومشابه میگردد. چهارم، فرسودگی تجهیزات و امکانات نمایشگاهی در برخی از سایت های وبعضا کم توجهی آنان جهت استفاده از فناوری و تجهیزات نوین. پنجم و مهمتر از همه تغییرات ترجیحات مخاطبان و  مشتریان است . دراین خصوص سوگیری به شبکه های اجتماعی و میل بیشتر نسل جوان به فضای مجازی می توان اشاره نمود  که هم فرصت است و هم تهدید ،در صورت عدم توجه و رصد آن جهت بهره برداری و هدایت برای استفاده متقابل یک تهدید غیر قابل جبران است .زیرا کم توچهی و عدم همراهی با این شرایط طی سالهای اخیر وضعیت برخی کسب و کارها را بطور کلی دگرگون ساخته است. 

وی در تشریح فعالیت های این مجموعه در سال 1402 گفت: در راستای توسعه تجارت و همکاری‌های بین‌المللی، دو هیأت تجاری از ایران در بهار 1402 به دو نمایشگاه مهم در روسیه و آلمان اعزام کردیم هیأت اول از 4 تا 8 اردیبهشت در نمایشگاه معدن روسیه که در مسکو برگزار شد، حضور یافت. هیأت دوم نیز از تاریخ 24 تا 27 خرداد به نمایشگاه فن آوری ریخته گری و صنعت اعزام گردید.

همچنین  نمایشگاه بين المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی، ماشين آلات معدنی و راهسازی ، خدمات و تجهيزات وابسته را از تاریخ 24 الی 27 مردادماه درمحل دائمی نمایشگاه های بين المللی زنجان برگزار کردیم که این نمایشگاه از نظر مساحت تحت پوشش و تعداد مشارکت کنندگان رشد حدود 25 درصدی داشته است. 

در شهریور ماه سال 1402 پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری ماشین‌آلات و صنـایع وابسته در نمایشگاه بین المللی اصفهان برگزار کردیم گه این نمایشگاه به دلیل تکمیل فضای سرپوشیده و محدودیت فضای مسقف امکان توسعه نداشته و به ناچار 1000 مترمربع در فضای بازجانمائی شدند.

برگزاری تور بازدید از نمایشگاه بین المللی اکتشاف و تجهیزات معدنی در شهریورماه امسال از دیگر دستاوردهای مجموعه ما بوده است. این رویداد یکی از بزرگترین و معتبرترین نمایشگاه های تخصصی در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی در منطقه آسیای مرکزی است.

صفائی در ادامه افزود:  نمایشگاه بین المللی طلا، نقره، جواهرات، گوهرسنگ ها، ساعت، ماشین آلات و تجهیزات وابسته را از تاریخ 25 لغایت 28 مهرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی فارس برپا کردیم که به دلیل شرایط ویژه و تمهیدات حفاظتی نمایشگاه امکان افزایش فضا میسر نبود و نمایشگاه همانند دوره گذشته در یک سالن برگزار شد. برگزاری  هجدهمین نمايشگاه تخصصی سنـگ، معـادن سنگ، ماشین آلات و صنايع وابسته از تاریخ  1 الی 4 آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اصفهان را داشتیم. این نمایشگاه از نظر فضای سرپوشیده حدود 10 درصد از نظر مشارکت کنندگان خارجی و ایجاد پایون چین رشد بی نظیری داشته است اما بدلیل تغییر محل استقرار سنگ های کوپ تاحدودی کاهشی بوده وفضای باز آن نسبت به دوره گذشته رشد نداشته است.

همچنین، سیزدهمین نمایشگاه تخصصی زنجیره تأمین معدن، سیمان، فولاد، تونل سازی، راهسازی، ماشین آلات و تجهیزات وابسته را از  12 تا 15 دی ماه در نمایشگاه اصفهان برگزار کردیم که این نمایشگاه از نظر فضای تحت پوشش ،حضور ماشین آلات و تجهیزات رشد 100 درصدی داشته است.

 نمایشگاه بین‌المللی مـعـدن، صنــایـع‌ معـدنی، فـرآوری مــواد معــدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابـسته را در اوایل اسفندماه در زاهدان برگزار کردیم که نمایشگاه مذکور از نظر تعداد شرکت ها، مساحت تحت پوشش 29 درصد رشد داشته و حضور هلدینگ های معدنی وشرکت های مادرتخصصی بزرگ از ویژگی های منحصر به فرد این دوره از نمایشگاه بوده است.  در پایان نیز  نمایشگاه بین المللی گوهرسنگ ها، ماشین آلات، تجهیزات و صنایع وابسته را از تاریخ 3 تا 6 اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار کردیم.

در مجموع نمایشگاه‌های متواتر ، از نظر تعداد مشارکت‌کننده و فضای تحت پوشش، رشد قابل‌قبولی را تجربه کرده‌اند. این رشد، نشان‌دهنده‌ی استقبال روزافزون شرکت‌کنندگان و هدفمند بودن آن‌ها در جهت تأمین نیازمندی‌های استان و منطقه است. همچنین، دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه‌ها، گامی مؤثر در جهت نوآوری و شکوفایی بوده است. علاوه بر این، برگزاری نشست‌های تخصصی، گردهمایی‌های صنفی و کارگاه‌های آموزشی در حاشیه‌ی نمایشگاه‌ها، به تقویت بعد علمی و تخصصی آن‌ها کمک کرده و موجب اعتلای سطح هر یک از رویدادها شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت صنعت نمایشگاهی گفت: هرچند که صنعت نمایشگاهی کشور در طول قرن گذشته از نظر شاخص هایی نظیر تعداد نمایشگاهها، تنوع و موضوعات نمایشگاهی و مساحت تحت پوشش رشد کرده است. آنچه مسلم است استفاده از ظرفیت ها وامکانات موجود نیازمند بازنگری و به روز شدن است. رشد و توسعه روز افزون فناوری و صنعت مبین ضرورت تغییر در رویکردها وضعیت برگزاری نمایشگاه هاست. بهره مندی از فناوری های نوین ، هوش مصنوعی، شبکه های اجتماعی، امکانات فضای مجازی و تقویت بعد بین المللی با نمایشگاه های بین المللی سبب علاقمندی به حضور و مشارکت در نمایشگاه های تخصصی توسط شرکت های داخلی و خارجی خواهد شد. از طرفی نمایشگاه های شهرستان ها نیز نیازمند توجه و حمایت بیشتر سازمان ها و تشکل های متولی و وحدت رویه در برنامه ریزی تقویم  و همچنین ضرورت حمایت از مجریان موفق را دارد. جهت تقویت هرچه بیشتر نمایشگاههای استانی و منطقه ای بایستی با برنامه ریزی هدفمند و زمانبندی درست شرایط استفاده از ظرفیت های موجود را فراهم نمود. ایجاد و تکمیل زیرساخت ها و تعریف مناسب آن، گسترش فضای نمایشگاهی در شهرستان ها و تقویت امکانات رفاهی برای سفر واقامت غرفه داران و بازدیدکنندگان، تبلیغات هرفمند و اثربخش از جمله این موارد است. یکی دیگر از نیازهای صنعت نمایشگاهی در شرایط کنونی، ایجاد امکان دعوت، بازدید و برگزاری همایش ها و  میزگردهای تخصصی و کارگاه های آموزشی برای مصرف کننده های نهایی است. این موضوع سبب خواهد شد که شرکت کننده در نمایشگاه نیز از تعاملات متقابل بهره مند شود و به اهداف مورد نظرش برسد. همکاری سازمان ها و موسسات بزرگ هر صنعت که بیشتر دولتی و تشکل های صنفی هستند، در برگزاری نمایشگاه های تخصصی آن صنعت نقش بسزائی دارند، و سبب افزایش مشارکت و ارزش افزوده در آن نمایشگاه خواهند شد. این موضوع نشان دهنده اهمیت مشارکت ، همکاری و هم خواهد شد. در واقع نظر به اینکه صنایع مادر کشور ما بیشتر دولتی و یا شبه دولتی هستند، لازم است تا این شرکت ها در برگزاری نمایشگاه ها مشارکت داشته باشند و در واقع حضور در نمایشگاه را هزینه نبینند. شاید حضور در نمایشگاه در ظاهر برای آن شرکت هزینه آور باشد، اما این نکته نیز حائز اهمیت است که در کنار حضور هلدینگ ها و شرکت های مادر تخصصی در نمایشگاه، شرکت های تامین کننده بسیاری می توانند منتفع شوند. هرچند که حضور در نمایشگاه برای هیچ شرکت هرگز هزینه نیست. بلکه منافع بسیاری دارد. چه بسیار قرارها و دیدارهایی که می توان خارج از فضای اداری و با مشتریان یا مصرف کنندگان در فضای نمایشگاهی شکل گیرد و در نهایت منتج به توسعه بازار و کسب و کار گردد. همانطور که میدانیم نمایشگاهها محل ابداع ، نوآوری و فضائی استثنائی برای تبادل اطلاعات ،گسترش مبادلات بازرگانی و نهایتا توسعه کسب و کارهاست ، نمایشگاه ها بعنوان بازاریابی و تبلیغات زنده و رودر رو شرایط منحصر به فردی برای ایجاد تعاملات متقابل صنعتگران و مصرف کنندگان ایجاد می نماید  همچنین زنجیره تامین و ارزش مشارکت کنندگان را برای استفاده از حضور درکنارهم فراهم می نماید .که علیرغم ایجاد دیگر پلتفرم ها و شبکه سازی ها تاکنون جایگزین مناسبی برای آن فراهم نشد وکماکان نقش بی بدیل خود را در توسعه تجارت ایفا می نماید.