عبدالکریم جلالی مدیرعامل شرکت نمانگر برگزار کننده نمایشگاه های بین الملی: ایران ظرفیت تبدیل به قطب صنعت نمایشگاهی منطقه را دارد
عبدالکریم جلالی مدیرعامل شرکت نمانگر برگزار کننده نمایشگاه های بین المللی که در حوزه نمایشگاه های تاسیسات، متالوژی و فلزات، معماری و دکوراسیون تمرکز دارد در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از برگزاری نمایشگاه ها در سال 99 و چشم انداز آن در سال 1400 چیست، گفت: در سال 99 در ایران فقط با یک مشکل مواجه نبودیم. مشکل همه نمایشگاه های جهان در سال گذشته، کرونا و محدودیت های مرتبط با آن بود که مشکلات اقتصادی برای همه جهان ایجاد کرده بود. اما در ایران مشکلات و اثرات به جای مانده از خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم ها نیز مطرح بوده است.
وی افزود: در سال 1397 با بحران تحریم ها و تشدید تحریم ها و خروج آمریکا از برجام، افزایش نرخ ارز و محدویت های مختلف، اثرات قابل توجهی بر تورم، هزینه تولید و تولید و صادرات و حضور در بازارهای جهانی و برگزاری نمایشگاه های بین المللی را شاهد بودیم و این موضوع باعث شد که تعداد نمایشگاه ها و شرکت کنندگان در آن در سال 97 کاهش چند درصدی نسبت به 96 داشته باشد و کاهش تعداد نمایشگاه ها و شرکت کنندگان در آن در سال 99 به اوج خود رسید. وی ادامه داد: کشورهای دیگر در سال های قبل از کرونا، با چنین مشکلاتی مانند تشدید تحریم ها مواجه نبودند اما اقتصاد ایران در سال های قبل از کرونا نیز با مشکل تحریم ها مواجه بود و لذا کرونا باعث تشدید در بحران ها شد و اوج مشکلات و بحران ها را در سال 99 به صورت همزمان شاهد بودیم که از یک سو تشدید تحریم ها و فشار حداکثری به اوج خود رسید و از سوی دیگر، مشکل کرونا باعث تشدید مشکلات شد.
جلالی گفت: در سال 1400 امیدواریم که این دو بحران شامل تحریم ها و کرونا به صورت همزمان حل شود و مشارکت کنندگان داخلی بتوانند در صنعت نمایشگاه های داخلی مشارکت بیشتر داشته باشند و شاهد حضور شرکت های خارجی نیز باشیم زیرا این موضوع باعث افزایش اعتبار نمایشگاه ها و تاثیر جدی آن در توسعه اقتصادی خواهد داشت.
وی با اشاره به ظرفیت های نمایشگاهی ایران در منطقه گفت: در 20 سال اخیر از ابزار نمایشگاه ها در توسعه بازاریابی استفاده کرده ایم و تعداد شرکت های حاضر احتمالا از 5 هزار در 20 سال پیش، به ده ها هزار شرکت در نمایشگاه های مختلف کشور افزایش یافته است و نقش نمایشگاه ها در نقاط مختلف کشور به عنوان یک ابزار قدرتمند در توسعه صنعت و اقتصاد ایران و معرفی توانمندی های کشور تثبیت شده است.
وی افزود: گفته می شود که تعداد برگزاری نمایشگاه های بین المللی نسبت قابل توجهی با رشد توسعه صنعتی دارد و وقتی تعداد نمایشگاه ها و تعداد شرکت کننده ها افزایش می یابد به معنای رشد و توسعه صنعتی و اقتصادی کشور است و لذا هر چه برگزاری نمایشگاه ها بهتر باشد و توسعه کمی و کیفی داشته باشد به توسعه صنعتی کمک بیشتری می شود. وی افزود: البته باید مسائل جانبی وحاشیه ای مانند تحریم و کرونا را لحاظ کرد. براین اساس نتیجه می گیریم که نمایشگاه ها نقش عمده ای در توسعه، بازار، و معرفی محصولات دارند و بسیاری از صنایع و بخش های اقتصادی وامدار نمایشگاه های کشور بوده اند. وی در مورد جایگاه ایران در منطقه نیز گفت: ما جزو اولین کشورهای منطقه بوده ایم که نمایشگاه برگزار کرده ایم که شاخص آن نمایشگاه های بازرگانی آسیایی و نمایشگاه بازرگانی تهران در 50 سال پیش بوده است و امروز انواع نمایشگاه های بین المللی در تهران و نقاط مختلف کشور برگزار می شود و لذا شایسته است که جایگاه بهتری در منطقه داشته باشیم و توسعه کمی و کیفی سالن ها و سایت های نمایشگاهی را شاهد باشیم. جلالی گفت: در گذشته در جایگاه اول برگزاری نمایشگاه در منطقه بوده ایم اما در حال حاضر این جایگاه را از دست داده ایم و در کنار توسعه کمی به توسعه کیفی توجه نشده است سایت نمایشگاه تهران می توانست نوسازی سالن های قدیمی را داشته باشد و فضای بهتری داشته باشد و فضای خود را توسعه دهد و به رقیب اصلی نمایشگاه های منطقه تبدیل شود. وی تاکید کرد: در مقایسه با کشورهای منطقه که سهم بزرگی را به خود اختصاص داده اند ایران نیز باید سهم و نقش خود را افزایش دهد. اگر روابط بین المللی و سیاسی ما بهتر شود و حاشیه ها کاهش یابد، از آنجا که صاحب صنعت و نیروی انسانی و توانمندی های متعدد در کشور هستیم و به 15 بازار منطقه دسترسی داریم با مزیت ها وظرفیت های بازار ایران می توانیم ایران را به قطب نمایشگاهی منطقه تبدیل کنیم. وی گفت: البته فعلا برخی حاشیه های سیاسی و خارجی را داریم و باید مسائل ما در حوزه بین الملل حل شود و لذا از حالا باید برای آن روز زیر ساخت های نمایشگاهی از جمله سالن ها و سایت های معتبررا توسعه دهیم و موضوعات متعدد حل شود.
وی افزود: به عنوان مثال در زمان اجرای برجام، هتل به اندازه کافی پیدا نمی شد و برای مشتریان نمایشگاه به دنبال هتل های دوستاره بودیم و برای مشتریان خود که می خواهند از خارج کشور وارد ایران شوند نمی توانستیم هتل 5 و 4 ستاره پیدا کنیم. این تمایل کشورهای خارجی نشانه اهمیت ایران به عنوان یک بازار اهمیت و تاثیر گذار است و اگر این مشکلات حل شود می تواند جایگاه نمایشگاهی ایران را ارتقا دهد.
جلالی با توجه به تجربه شرکت خود در برگزاری نمایشگاه ها گفت: سال های زیادی است که در سه حوزه نمایشگاه با تمام قدرت حضور داریم و در حال رشد و توسعه کمی و کیفی در حوزه های تاسیسات، متالوژی و فلزات، معماری و دکوراسیون هستیم.
