علی مرادی برگزار کننده و فعال صنعت نمایشگاهی: نقش آموزش و تقویت نیروی جوان در برگزاری نمایشگاه ها
در روز جهانی صنعت نمایشگاهی، لازم است در جهت حمایت از تولید و فعالان صنعت نمایشگاهی، به چند نکته اساسی که مرتبط با توسعه صنعت نمایشگاهی است توجه داشته باشیم. نکته نخست اشتغال وسیع ده ها هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با برگزاری نمایشگاه است که ضمن کمک به گردش مالی ، به تقویت نیروهای جوان و کارآمد منجر می شود و می تواند جوانان بسیاری را ضمن مشغول کردن به کار و فعالیت، در زمینه حرفه های مختلف سنتی، قدیمی و جدید آموزش دهد و در جریان کمک به تولید و صادرات کشور قرار دهد.
نکته دوم، بحث آموزش در غرفه داری، ساخت غرفه، تزئین غرفه ها، حمل و نقل بار، جانمایی درست در نمایشگاه، و بسیاری از شغل ها و از همه مهمتر مدیریت اجرایی نمایشگاه است که در روز جهانی صنعت نمایشگاهی باید به بحث آموزش نیز توجه شود. زیرا بدون آموزش و انتقال مفاهیم، روش ها، دانش فنی و تربیت نیروی انسانی نمی توان نمایشگاه ها را در حد مورد انتظار برگزار کرد و تقویت مدیریت اجرایی نمایشگاه، کاری است که به صدها تخصص، حرفه، شغل و صنف و تشکل مرتبط است.
از آنجا که صدها حرفه و تخصص و رشته در برگزاری نمایشگاه، مشارکت دارند، مدیران اجرایی و متولیان نمایشگاه ، باید ارتباط وسیع با صدها اتحادیه، تشکل و صنف و تخصص های مختلف ایجاد نمایند ومتناسب با نیاز آنها، محصولات، خدمات و کالاها و گردش کار آنها به فضاسازی نمایشگاه اقدام کنند.
از سوی دیگر، برگزاری نمایشگاه ها در شرایط سخت کرونا موجب ایجاد مشکلاتی شد که برای حل آنها رعایت پروتکل های بهداشتی مورد توجه قرار گرفت تا ستاد ملی کرونا و مسئولان و متولیان، مجوز برگزاری نمایشگاه ها را صادر نمایند. در این زمینه نیز لازم است که پروتکل های بهداشتی به عنوان عامل ثابت برگزاری نمایشگاه ها همواره مورد توجه باشد و آموزش ها، امکانات و تجهیزات لازم برای آن در نظر گرفته شود تا در صورتی که در آینده نیز مشکلاتی از این دست رخ داد، با روح کلی برگزاری نمایشگاه مغایر نباشد و به برگزاری نمایشگاه لطمه نزند.
موضوع دیگری که باید در این روز و در بزرگداشت نمایشگاه مورد توجه قرار گیرد، توجه به محوریت تولید و صادرات در کشور است، چون دغدغه اصلی مردم، مسئولان، تولید کنندگان و صادرکنندگان این است که با برگزاری نمایشگاه ها، به تولید و صادرات کمک شود. در نتیجه ساختار نمایشگاه، برگزارکنندگان، و دعوت های خارجی و داخلی باید به سمت تولید و صادرات برود تا با رشد تولید و صادرات، بازاریابی بهتر برای محصولات ایرانی، شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد و سودآوری درفعالیت های تبلیغاتی و نمایشگاهی باشیم و این مهم مورد توجه و استقبال تولید و صادرات کشور باشد. در چنین فضایی، مجموعه متولیان دولتی و بخش خصوصی از برگزاری نمایشگاه ها و بهبود کیفی آن باید حمایت قطعی خود را در تمامی زمینه های داشته باشند.
همچنین لازم است که مدیران کشور و متولیان دولتی، در نظر خواهی از مشاوران و برگزار کنندگان نمایشگاهها به نکات اساسی در رشد و بالندگی نمایشگاه و صنعت کمک بگیرند.
نمایشگاه های بین المللی ، ویترین جهانی برای اقتصاد ایران است و دنیا می تواند توانمندی ها، مزیت ها، محصولات و رشد تجارت و اقتصاد و صنعت ایران را ببیند. براین اساس برگزاری آن هر ساله اهمیت بسیاری دارد و نمایشگاه های تخصصی و عمومی بسیاری هر ساله برگزار شده و کمک قابل توجهی به معرفی صنعت و تجارت ایران و تولید واشتغال ملی داشته است.
اما شیوع کرونا موجب شد که برگزاری نمایشگاه با مشکلاتی مواجه شود و تولید وتجارت نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. در نتیجه بازگشایی نمایشگاه با رعایت پروتکل های بهداشتی و ملاحظات مربوط به آن می تواند کمک قابل توجهی به تولید وصنعت و تجارت کند و راهگشای شرایط فعلی باشد.
به نظر می رسد شیوع بیماری کرونا در جهان ، استقبال بیشتراز فضای مجازی و نمایشگاههای مجازی و البته بطورهمزمان با برگزاری نمایشگاههای فیزیکی را در بسیاری از کشورها رقم زده است که این حرکت موجبات معرفی کالاها و خدمات بسیاری از شرکتها را که امکان مشارکت در نمایشگاهها را ندارند ، سبب گردیده است .
در پایان از تمامی عزیزانی که برپایی این روزرا در محل دائمی نمایشگاهها فراهم آوردند ، علی الخصوص آقای دکتر زمانی مشاور محترم وزیر صمت و ریاست هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاهها ، اصحاب رسانه و کلیه دست اندرکاران تشکر و قدردانی مینمایم.
صنعت نمایشگاهی از پایه های تجارت واقتصاد هر کشور میباشد که به رشد و شکوفایی اقتصاد کشورها کمک میکند و بدرستی نیاز به نیروهای کار بلد ومتخصص درای زمینه دارد. ایکاش در همه مراتب کشوری همچون مهندس مرادی مدیرانی باشند دلسوز و کار آمد در همه زمینه ها
خدا قوت جناب مهندس مرادی.