نمایشگاه ها

صنعت نمایشگاهی، صنعتی با قدمت طولانی و اثر بخشی بالا در رونق اقتصادی

لادن ملکی، مدیر اجرایی شرکت پالارسامانه مطرح کرد: صنعت نمایشگاهی، صنعتی با قدمت طولانی و اثر بخشی بالا در رونق اقتصادی

اهمیت و جایگاه ویژه صنعت نمایشگاهی در عصر حاضر در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بر کسی پوشیده نیست. خوشبختانه کشور ما در زمینه صنعت نمایشگاهی جزو کشورهای پیشرو در منطقه بوده است شاید خالی از لطف نباشد که یکبار دیگر ذکر شود مشارکت ایران در نمایشگاه های خارج از کشور برای اولین بار، به سال 1851 مصادف با برپایی نمایشگاه جهانی اکسپو( در کریستال پالاس لندن- قصر بلورین) برمیگردد که با اعلامیه میرزا تقی خان امیرکبیرصاحبان صنایع و ارباب حرف در این نمایشگاه شرکت و کالاهای ایران از جمله پارچه های قلمکار، فرش و صنایع دستی، کاشی و انواع خشکبار به نمایش گذاشتند!
لادن ملکی، مدیر اجرایی شرکت پالارسامانه با بیان این مطالب به خبرنگار نشریه اقتصاد و نمایشگاه گفت: در سالهای اخیر در کشورمان به مدد و همت عالی مدیران بخشهای دولتی و خصوصی مرتبط، دست اندرکاران و اصحاب این صنعت اقدامات سازنده ای در زمینه شناخته تر شدن و رشد این صنعت قدیمی و تاثیر گذار درپویائی و رونق تولید و نهایتا شکوفائی اقتصادی صورت گرفته است.
وی با اشاره مشکلات صنعت نمایشگاهی ناشی ار پاندمی کرونا در سال 99 خاطرنشان کرد: با شروع پاندمی جهانی بیماری کووید 19 شاید به صراحت بتوان گفت صنعت نمایشگاهی با توجه به ماهیت خاص خود، جزو اولین صنایعی بود که بشدت تحت تاثیر محدودیت های ناشی از این پاندمی قرار گرفت. نیمه آغازین سال 1399 علیرغم تلاش های موثر مدیران وقت نمایشگاه های بین المللی و تشکل های صنفی و اخذ مچوز برگزاری تعدادی از نمایشگاه ها با مجوز ستاد ملی کرونا بدون شک سالی پر از چالش و بلاتکلیفی های مادی و معنوی برای همه دست اندرکاران و فعالان صنعت نمایشگاهی بود. بخصوص نمایشگاههای بین المللی تخصصی دارای سابقه طولانی که بیش از یکسال قبل از هر رویداد در سطح بین المللی نسبت به هدف گذاری، برنامه ریزی تبلیغات، جذب مشارکت کننده خارجی و …. اقدام می نمایند، هر چه بیشتر تحت تاثیر تبعات حاصله قرار گرفتند. اما خوشبختانه از نیمه دوم سال با تمهیدات و اقدامات موثر دست اندرکاران مربوطه و همکاری، همفکری و ثبات قدم بخش های دولتی و خصوصی در امر برگزاری مجدد نمایشگاهها هرچند در سطح کوچک تر نسبت به سنوات قبل و غیبت موجه شرکت کنندگان خارجی، جان تازه ای در کالبد صنعت نمایشگاهی دمیده شد.
وی ادامه داد: طی گفتگوهائی که با برخی شرکتها و دست اندرکاران صنایع حاضر در نمایشگاه داشتم ، ایشان نیز از حضور در نمایشگاهها، علی رغم استرس و نگرانی های طبیعی ناشی از لزوم حفظ سلامتی خود، پرسنل و مدعوین شان، به روحیه و انگیزه مضاعفی دست یافته بودند و حتی عدم حضور بازدید کننده عام و به اصطلاح اشانتیون خواهان را نقطه کاملا مثبتی ارزیابی می کردند
ملکی در مجموع سال 1399 را از نظر سال کاری پر از دغدغه و نگرانی های ناشی از مسئولیت اما در کنار آن با آموزه هائی مثبت و دریافت نکات و تجربیات تازه دانست.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با چشم انداز صنعت نمایشگاهی در سال 1400 تصریح کرد: طبیعی است که همه ما با هر شغل، مرتبه و جایگاهی آرزو داریم که کسب و کار، مشاغل و فعالیت هایمان به دوران قبل از بیماری کووید 19 باز گردد. با توجه به اینکه روند درمان و پیشگیری از بیماری در کشورمان و جهان رو به تکامل و رشد است امید آن می رود که در در سال 1400 همه صنایع از جمله صنعت نمایشگاهی کشور از ثبات و رونق بیشتری برخوردار گردند. اما با همه این تفاصیل باید بپذیریم که بعد از این فاجعه جهانی برگشت به شرائط پیش از پاندمی کووید 19 به سرعت نخواهد بود و قطعا لازم است از قبل برنامه ریزی های جامع تر و پلان های ثانوی با توجه به آموزه های سال جاری در دست داشته باشیم.
ملکی تاکید کرد: ر بنظر من تشکیل اتاقهای فکر و رصد نمودن دقیق تغییرات و اقدامات صنعت نمایشگاهی در سایر نقاط جهان و کشورهای همجوارمان و بومی سازی وتطبیق آن با شرائط کشورمان و تبادل اطلاعات و تجارب می تواند راهکار موثری در رونق گرفتن حداکثری رویدادهای نمایشگاهی در آینده باشد.
وی با اشاره به اجرایی شدن نمایشگاههای تخصصی افزود: بر اساس تجربه عمده مشارکت کنندگان در نمایشگاهها بخصوص در بخش خارجی که بیشتر هم در زمینه انتقال دانش فنی، تجهیزات و تکنولوژی فعالیت می کنند. همواره به دنبال نمایشگاههای تخصصی چه از لحاظ گروههای کالائی، چه از لحاظ کیفیت بازدید کننده بوده اند که خوشبختانه این مهم طی سالیان گذشته اجرائی تر شده است. البته تعدادی از نمایشگاهها هم هستند که اصولا ماهیت عمومی دارند و شرکت کنندگان در آنها بدنبال ایجاد ارتباطات B2C هستند که قطعا باید به نیازهای این گروه نیز پاسخ داد.
ملکی عدم امکان برنامه ریزی و تعاملات طولانی مدت را بزرگترین چالش صنعت نمایشگاهی کشور دانست و افزود: علی رغم قدمت و اهمیتی که این صنعت در کشورمان دارد وهمانطور که قبلا گفتم ما در این زمینه صنعت در سطح منطقه پیشروترین بوده ایم، آگاهی و شناخت عمومی از این صنعت و تخصص و اهمیت آن، هنوز آنچنان که باید و شاید نیست ولی خوشبختانه به مدد پیشکسوتان و دست اندرکاران و فعالان حوزه از جمله حوزه پر اهمیت رسانه گامهای مثبتی در این خصوص برداشته شده و می شود.