نمایشگاه ها

شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس موتور محرک و ویترین اقتصاد و صنعت استان

سید محمود موسوی نائب رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس: شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس موتور محرک و ویترین اقتصاد و صنعت استان

صنعت نمایشگاهی به تعبیری ویترین اقتصاد هر کشور است و نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی کشور ها دارد و همچنین با معرفی کالاهای تولید شده و انتقال تکنولوژی موجب شتاب رشد و پیشرفت آن در جهان می شود از این رو می توان صنعت نمایشگاهی را صنعت تأثیرگذار بر اقتصاد جهانی نامید.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس با بیان این مطالب به خبرنگار نشریه اقتصاد و نمایشگاه افزود:سیاستهای نمایشگاهی، چیدمان تقویمی، بازاریابی، کنترل استاندارد و کیفیت سنجی، رتبه بندی مجری ها، غرفه سازی و مدیریت تیم غرفه آرایی، فریم بندی، فراهم کردن کارگروه ها و کارگاه های مرتبط، تشکیل همایش های موضوعی، چینش کرسی های B.TO.B  و مجموعه آنچه که برای برپایی هر نمایشگاه از ده ها نمایشگاه که سالیانه برنامه ریزی و اجرا می شود را صنعت نمایشگاهی می نامند و این صنعت دست کمی از سایر صنایع زیرساختی، اکتشافی و تولیدی ندارد.

وی ادامه داد: با بالا رفتن آگاهی عمومی در مورد صنعت نمایشگاهی و ترویج تجارت بین المللی از این طریق، می توان این صنعت بزرگ را در کانون توجهات جهانی قرار داد و برای تحقق این مهم ایجاد رویکردی یکپارچه برای آموزش عموم در مورد ارزش، اهمیت و جایگاه صنعت نمایشگاهی و تشویق نسل آینده برای پیگیری این صنعت پر جنب و جوش مؤثر خواهد بود.

موسوی با بیان اینکه شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس به عنوان بزرگترین مرکز نمایشگاهی و تعاملات اقتصادی، صنعتی منطقه جنوب کشور شناخته شده است افزود: شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس با هدف توسعه و ارتقاء علمی و فناوری کشور و فراهم آوردن زمینه مناسب برای تبادل تجربیات و معرفی فعالان صنایع مختلف با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و مشارکت و همراهی شرکت های معتبر سالیانه برگزاری نمایشگاه های بین المللی، تخصصی و مردمی متعددی در برنامه خود دارد.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت در سال 1374 تاسیس و محل دائمي سايت نمايشگاهي آن در فضايي بالغ بر 638000 متر مربع در شمال غرب شيراز احداث گرديده است که بیش از 170 سرمایه گذار بخش خصوصی (حقوقی و حقیقی) به عنوان سهامی خاص شریک و دارای سهام و عضو تشکیلات مجمع عمومی سهامداران شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس محسوب می شوند.

موسوی با اشاره به موقعیت ژئواستراتژیک نمایشگاه بین المللی فارس تصریح کرد: اين سايت به لحاظ قرارگرفتن درمرکز استان فارس که به دلیل موقعیت جغرافیاییش و نزدیکی به آب های خلیج فارس و کشورهای حاشیه آن حائز اهمیت است، موجب توسعه تجارت استان و در نهایت جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي عربي حوزه خليج فارس،کشور های آسیایی و اروپایی بوده و از لحاظ بازرگانی خارجی و کمک به توسعه و پیشرفت صادرات غیر نفتی توانمندی های گسترده و امکانات بالقوه و بالفعلی را ایجاد کرده است، لذا از اهميت ويژه اي در امر توسعه تعاملات اقتصادي منطقه جنوب كشور برخوردار مي باشد.

وی ادامه داد: شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس به عنوان یکی از دو مرکز نمایشگاهی برتر کشور همواره سعی دارد فرصتی مناسب برای آشنایی با دیدگاه های کارشناسان و متخصصین فن و ارائه دستاوردهای جدید پژوهشگران و صنعتگران و استفاده از تجربیات پیشکسوتان را برای فعالان و مشتاقان صنایع مختلف فراهم آورد.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس با اشاره به بر رویکرد تعاملی، تفاهمی، همراهی و همکاری مدیران استانی و این مرکز نمایشگاهی افزود: سیاست های مدیریتی شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس با نظام مدیریتی استانی و حتی کشوری با هدف نتیجه دهی مطلوب در عرصه اقتصاد و تولید استان رویکردی تعاملی، تفاهمی، همراهی و همکاری صمیمانه را رقم زده است. تعاملاتی که در سال‌های اخیر با سازمان‌ها ، نهادهای دولتی و خصوصی کشوری و استانی از جمله سازمان توسعه و تجارت ایران، استانداری فارس، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، دانشگاه علوم پزشکی ، ستاد نماز جمعه، ناحیه مقاومت بسیج،ستاد امر به معروف و نهی از منکر، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی، خانه صنعت، معدن و تجارت فارس، مراکز نمایشگاهی بین المللی کشور و غیره صورت گرفته است ، موجب پیشرفت ، ارتقاء و درخشندگی جایگاه شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس در کشور گردیده است .

موسوی تاکید کرد: مدیریت نمایشگاه بین المللی فارس به اتفاق همکاران و کارشناسان با تجربه خود همواره سعی داشته به عنوان موتور محرک و ویترین اقتصاد و صنعت استان عمل کرده و بتواند در جهت پیشرفت و اعتلای کشور در حوزه تولید و توسعه اقتصادی گام بردارد. اینک که به واسطه تکامل یافتگی مجموعه تشکل های نمایشگاهی در ایران به مرحله ای رسیده ایم تا جایگاه صنعت نمایشگاهی را در فعل و قوه رقم بزنیم می طلبد اتحاد و اتخاذ چارچوب واحد را در جهت ترفیع و استحکام این جایگاه به خوبی ایجاد و حفظ نمائیم. مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس با اشاره به سیاست گذاری ها و قوانین صنعت نمایشگاهی گفت: سیاست گذاری قوانین صنعت نمایشگاهی میبایست به نحوی تدوین گردد تا برگزاری فروشگاههای موسمی،منطقه ای،خیابانی و متاسفانه گاهی سالنی و صنفی را زیر سوال ببرد، به نام قانون به همه بفهماند که اینگونه اقدامات به چرخه تولید، صنعت و حضور در بازارهای جهانی آسیب می رساند و همچنین میتوان با افزایش سطح آموزش های نمایشگاهی، چه در حوزه برگزارکنندگان و سایت داران و چه در حوزه مشارکت کنندگان بسیاری از مشکلات را از پیش روی صنعت نمایشگاه ها برداریم و به شناساندن این صنعت به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور کمک کنیم.

وی ادامه داد: از مواردی که موجب انسجام و نظم عملکردی سایت های نمایشگاهی می باشد، رعایت عدم تداخل در تقویم نمایشگاهی است که با رعایت آن هیچ یک از سایت ها به برنامه های یکدیگر آسیب نزنند. این مهم باید پیش از تصویب تقویم های سالیانه یا چند ساله صورت پذیرد که این موضوع فقط توسط سازمان توسعه تجارت و با هناهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها و انجمن نمایشگاه های کشور می تواند به خوبی اتفاق بیفتد.
موسوی با اشاره به چالش های پیش روی صنعت نمایشگاهی گفت: متاسفانه درسال های اخیر به دلیل تحریم های پی در پی و مسایل مختلفی از جمله مشکلات تهیه مواد اولیه صنعتی و تولیدی و همچنین بخاطر مسائل مربوط به شیوع ویروس کرونا شاهد تاثیرات منفی بر برگزاری نمایشگاه ها بودیم و شیوع ویروس کرونا آسیب زیادی به صنعت نمایشگاهی وارد کرده است، به جز نمایشگاه‌های دولتی و نیمه دولتی که در شرایط بحرانی به دلیل اینکه از اعتبارات و کمک‌های ملی نهادهای عمومی استفاده کرده و توانسته‌اند از مشکلات دوران کرونا عبور کنند، سایر نمایشگاه‌ها به دلیل عدم برگزاری نمایشگاه یا اجرای نمایشگاه با نصف ظرفیت عملا با مشکل تامین مالی مواجه شده‌اند.

وی تصریح کرد: نمایشگاه‌های بخش‌خصوصی نمی‌توانند در شرایط رکود، دوباره سرمایه‌گذاری جدید انجام دهند، تصمیم‌سازان در بخش نمایشگاهی هیچ گاه تصور رکود طولانی نداشته‌اند به همین دلیل در برنامه‌های خود تنها برای تعطیلی چند روزه آن هم برای حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و… پیش‌بینی داشته‌اند، اما در شرایط کنونی فعالیت سایت نمایشگاهی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است. از طرفی با توجه به تورم بیش از حد سالیانه بالاتر از ۵۰ درصد از درآمد هر نمایشگاهی هزینه است، در شرایط کنونی هزینه های عوارض و انرژی سایت های نمایشگاهی به صورت تجاری محاسبه می‌شود و به عنوان صنعت نمایشگاهی دیده نشده و حتی هزینه‌های مربوط به مالیات، بیمه و… هم به صورت آزاد محاسبه می‌شود، به همین دلیل درآمدی که برای برگزاری نمایشگاه ها حاصل می شود در حد هزینه‌ها بوده و اینجاست که ضرورت نگاه صنعتی به نمایشگاه‌ها به شدت احساس می شود. سیستم نظارت و مدیریت دولتی باید به نمایشگاه‌ها نگاه صنعتی و پیشران داشته باشد و این مراکز به عنوان یک بستر صنعتی و صادراتی در نظر گرفته شوند، زیرا در نمایشگاه ها مسیری برای تجارت و مذاکره فراهم شده و این بستر ایجاد شده موجب پیشرفت اقتصادی و رشد کشور میگردد.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس با اشاره به مدیریت موفق این شرکت در سال گذشته افزود: خوشبختانه شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس از تهدید تحریم، معضلات اقتصادی و بیماری کرونا فرصت ساخته و با برنامه ریزی دقیق و حساب شده که در زمان تنظیم تقویم نمایشگاهی صورت گرفت با تعریف عناوین رسمی جدید نمایشگاهی و بازسازی عناوین قدیم و جاری و با رعایت کامل الزامات سلامت محیط ، فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا برای شرکت کنندگان و بازدید کنندگان و با مجوز نهادهای ناظر و ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا و البته با تلاش شبانه روزی دست اندرکاران برگزاری که از جمله همراهی مدیریت ارشد استان، دوایر و بخش های دولتی و خصوصی، مجریان و پرسنل نمایشگاه ، علیرغم موانع و مشکلات مضاعف پیش آمده موفق به برگزاری نمایشگاه های تخصصی برنامه ریزی شده گردید و هم در سال 1399 و هم در سال 1400 اولین نمایشگاه کشور را برگزار نمود.

وی ادامه داد: این مرکز با پایان دادن به نمایشگاه های فروشگاهی، تجاری و منطقه ای و تبدیل آنها به قالب های تخصصی و بین المللی و جذب هیات های تجاری خارجی متخصص و مرتبط با هر عنوان نمایشگاهی همزمان با برگزاری نمایشگاه ها و همچنین با دائر کردن کارگروه ها، همایش های تخصصی جنبی و کارگاه های آموزشی در هر رویداد تلاش میکند بر غنای نمایشگاه ها بیافزاید.

موسوی با اشاره به سیاست های برنامه ریزی شده مدیریت شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس افزود: حضور و مشارکت در نمایشگاه های مهم دنیا تحت عناوین اختصاصی یا پاویون منطقه ای از جمله سیاست های برنامه ریزی شده مدیریت شرکت است که این اتفاق میتواند به گسترش و موفقیت تولید و صادرات کمک قابل توجهی کند . سایت های نمایشگاهی می توانند در ایجاد مراکز تجاری دائمی ایران در خارج از کشور نیز فعال و حرفه تخصصی خود را در اجرای سیاست های صادراتی، تحت عنوان صادرات خدمات بکار گیرند که انشاالله پس از ریشه کن شدن بیماری کرونا مجددا دروازه های حضور در مراکز نمایشگاهی خارجی گشایش خواهد یافت. وی در پایان گفت: با تبریک ویژه روز جهانی صنعت نمایشگاه ها از تمامی تلاشگران، متخصصان و فعالان عرصه بزرگ و مهم نمایشگاه های کشور که با وجود تمام مشکلات و دشواری های موجود چرخ های این موتور محرک اقتصاد کشور را به خوبی به چرخش در می آورند و از همکاران پرتلاش خودم در شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس به خاطر همراهی در اجرای هر چه بهتر نمایشگاه های برگزار شده و همچنین از مدیریت استان، نهاد ها ، ستادها، تشکلات دولتی و خصوصی که به مناسبت روز جهانی صنعت نمایشگاهی به صورت حضوری و پیامی مدیریت و پرسنل شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس را مورد عنایت قرار دادند، صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم و توفیق روزافزون همگان را از درگاه خداوند منان خواستارم.