نمایشگاه ها

بهزاد زرین پور

 انتشار بی وقفه 400 شماره نشریه تخصصی دستاورد کل خانواده صنعت نمایشگاهی ایران است

گفت وگو با بهزاد زرین پور مدیر مسوول نشریه اقتصاد و نمایشگاه و پایگاه خبری اخبار نمایشگاه ها:  انتشار بی وقفه 400 شماره نشریه تخصصی دستاورد کل خانواده صنعت نمایشگاهی ایران است

تهیه و تنظیم: محسن شمشیری

در فرآیند برگزاری نمایشگاه های تخصصی بین المللی، گروه های مختلفی مشغول ارائه خدمات هستند تا برگزاری هر نمایشگاه دستاوردهای بهتری برای بازدید کنندگان و مخاطبان و فعالان اقتصادی داشته باشد. یکی از این گروه هایی که نقش موثری در اطلاع رسانی به مخاطبان دارند، رسانه ها اعم از نشریات و خبرگزاری ها هستند. از آنجا که بررسی نقش و تحلیل اثر فعالیت رسانه ها بر فعالیت نمایشگاه ها، به تجربه و تخصص کافی نیاز دارد. بر آن شدیم که به مناسبت روز جهانی صنعت نمایشگاه ها، با بهزاد زرین پور، مدیر مسوول و سردبیر هفته نامه اقتصاد و نمایشگاه و پایگاه خبری اخبار نمایشگاه ها گفت وگویی انجام داده و نظر وی را در مورد نقش رسانه ها در حوزه فعالیت نمایشگاه ها و چشم انداز فعالیت نمایشگاه ها و عملکرد برگزار کنندگان و سیاست های مسوولان کشور، در این رابطه جویا شویم.

آقای زرین پور، با توجه به سابقه فعالیت شما در رسانه های مرتبط با نمایشگاه، وضعیت رسانه ها را در شرایط کنونی چگونه ارزیابی می کنید؟ شما نشریه و پایگاه خبری مرتبط با صنعت نمایشگاهی را از چه سالی راه اندازی کرده اید؟

با سلام  و تبریک روز جهانی نمایشگاه ها، به مخاطبان گرامی هفته نامه اقتصاد و نمایشگاه، همچنین پایگاه خبری اخبار نمایشگاه ها، به ویژه اعضای محترم خانواده بزرگ صنعت نمایشگاهی کشور،  که در 10 سال اخیر همراه و همدل صادق و پشتیبان ما بوده اند،  فعالیت من و همکارانم در حوزه‌ی صنعت نمایشگاهی به دو دوره مختلف تقسیم می‌شود. دوره اول قبل از تاسیس هفته‌نامه‌ی اقتصاد نمایشگاه بود که با نشریات مختلف فعالیت و به مناسبت  نمایشگاه های مختلف ویژه نامه منتشر می کردیم. دوره دوم نیز با تاسیس نشریه اقتصاد ونمایشگاه آغاز شد که 10 سال ادامه داشته است.

اولین ویژه نامه های نمایشگاهی را سال ها پیش زمانی که در روزنامه های اقتصادی فعالیت داشتم، در دستور کار قرار دادم.  در دوره اول انتشارروزنامه ابرار اقتصادی، من به عنوان عضو شورای سردبیری، انتشار ویژه نامه های نمایشگاهی را آغاز کردم و در  روزنامه‌ی آسیا، انتشار ویژه نامه‌های تخصصی نمایشگاهی را ادامه دادم. این ویژه نامه ها به عنوان ضمیمه روزنامه ابراراقتصادی یا آسیا منتشر میشد و رونق بسیاری به برگزاری نمایشگاه ها و  کسب وکارهای مختلف  و همچنین خود روزنامه ها می داد و بسیاری از تولید کننده ها که تریبون نداشتند از طریق ویژه نامه ها، مطالب و نظرات و محصولات خود را به مخاطبان ارائه می کردند.

این ویژه‌نامه‌های نمایشگاهی را به صورت متفرقه منتشر می‌کردیم. اما با انتشار هفته‌نامه‌ی اقتصاد و زندگی اولین ویژه نامه های مستقل نمایشگاهی را با شکل و محتوای جدید منتشر کردم . پس از یک دوره به این  نتیجه رسیدم که صنعت نمایشگاهی ایران به یک نشریه‌ی تخصصی نیاز دارد. در مرحله اول با مدیران نمایشگاه بین‌المللی تهران این ایده را مطرح کردم تا یک نشریه‌ی تخصصی برای این سایت نمایشگاهی داشته باشیم که در همه‌ی دوره‌های نمایشگاهی منتشر شود و  به صورت منظم منتشر شود و به این ترتیب، مخاطبان به  آرشیو نشریات همه نمایشگاه ها دسترسی داشته باشند. به عبارت دیگر، از این طریق، امکان اطلاع‌رسانی متمرکز و پیوسته‌ای برای نمایشگاه‌هایی که در محل نمایشگاه تهران برگزار می شود، فراهم کنیم.

بر این اساس به وزارت ارشاد مراجعه کردم و درخواست تغییر موضوع و عنوان نشریه را ارائه کردم که البته در آن زمان آقای حمیدرضا آملی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی  بود و ایشان  پیشنهاد کردند نام نشریه را از اقتصاد و زندگی به اقتصاد نمایشگاه تغییر بدهیم. همچنین برای اولین بار ایشان طرح ما را در کمیته‌ی روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی مطرح و تصویب کردند. تا این نشریه  با همکاری روابط عمومی نمایشگاه برای همه‌ی دوره‌های نمایشگاهی منتشر  و به صورت رایگان در نمایشگاه توزیع شود.

در کمیته روابط عمومی، تا آنجایی که در خاطر دارم، آقایان قنبری، میرظفرجویان، ترکاشوند، حبیبی، احسانی حضور داشتند و در زمان مدیریت آقای اکبرپور در شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، این اتفاق افتاد.  در نتیجه در سال 1391  اولین شماره های  نشریه اقتصاد و نمایشگاه را منتشر کردیم و از آن تاریخ به بعد به صورت مستمر هر سال تفاهم‌نامه را با روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه تمدید کردیم و کار را ادامه دادیم.

در این دوره انتشار با چه چالش ها و مشکلاتی مواجه شدید؟

اگرچه نشریات تخصصی از همان ابتدا با چالش درآمد مواجه هستند اما ما یک مشکل مضاعف داشته و داریم.  برخلاف تمام نشریات ایران که درآمد تک فروشی دارند، ما درآمد فروش نداریم چون رایگان توزیع می‌کنیم. برای توزیع  نشریه در ایام برگزاری نمایشگاه یک تیم توزیع لازم است و  ما برخلاف همه‌ی مطبوعات نه تنها درآمدی از فروش نداریم بلکه توزیع مان نیزهزینه‌بر است در نتیجه می‌بایست برای هزینه‌های این نشریه و پرسنل تنها از طریق جذب آگهی، منابع لازم را تامین کنیم.

این موضوع مهمترین چالش ما بود. خیلی از دوستان برگزارکننده از ابتدای راه همکاری کردند و عده ای نیز با این پرسش همراه بودند که آیا یک نشریه می تواند برای همه‌ی نمایشگاه  ها و دوره ها منتشر شود؟  بعضی از برگزار کننده ها به هر حال با نشریات دیگر کار می‌کردند یا خودشان حتی ویژه‌نامه تولید و منتشر می کردند.

شاید دو سه سال طول کشید تا برگزار کنندگان با مشاهده روال نشریه باور کردند که می تواند یک نشریه تخصصی برای همه ادوار نمایشگاه های مختلف منتشر شود. برخی برگزار کننده ها، بزرگوارانی بودند که از همان ابتدا با همه توان ما را حمایت کردند و حتی خدمات نشریه را در بسته های خدمات حامیان خود قرار دادند و برای ما بودجه در نظر گرفتند. بزرگوارانی نظیر آقایان ابراهیم زاده، مرادی، جلالی، اعتدالی، عباسی و خانم ملکی از ابتدا ما را حمایت کردند.

در کنار آنها، سازمان ها و تشکل هایی نظیر وزارت نیرو، نفت، شرکت ملی پتروشیمی، اتاق تعاون، انجمن لوازم خانگی، انجمن شیرینی و شکلات، اتحادیه مبلمان، اتحادیه لوستر هم در این سال ها پشتیبان ما بوده اند که جا دارد از همه بزرگواران این سازمان ها قدردانی کنم و به ویژه آقایان مغازه ای، هاشمی، عظیمی خواه، آبکناری، مطیع جهان، رنجبر، ورمزیار، جلیلیان، ناصری، و خانم ها لطفی، اسکندری و توکلیان. البته دوستان بزرگوار دیگر همچون آقایان کاشفی، سپاسدار، معین، محتشم امیری، طیبی نژاد، مازندرانی و پیشکسوتانی همچون آقایان مدرس، صدیقی، دستفال، دوست محمدی  هم به حمایت از این گروه رسانه ای پرداختند. در سه چهار سال اول به سختی پیش رفتیم و مشکل داشتیم.اما برای ما مهم این بود که این نشریه‌ که تاسیس کردیم را برای صنعت نمایشگاهی حفظ کنیم. پایدار بماند و بتواند به عنوان نشریه تخصصی صنعت نمایشگاهی ایران به کار ادامه دهد و نمایشگاه های ایران دارای یک نشریه‌ی تخصصی باشد که پیام فعالان صنعت نمایشگاهی و مشارکت کنندگان را به حوزه‌های تصمیم‌سازی برساند.

هر چه جلوتر آمدیم تعداد برگزار کنندگانی که بیشتر ما را باور کرده و حمایت کردند افزایش یافت  تا جایی که الان تقریبا با قاطعیت می‌توانم بگویم که هیچ برگزار کننده ای نداریم که این نشریه را عضوی از ستاد برگزاری و عضوی از خانواده‌ی صنعت نمایشگاهی نداند و ما در نیمه‌ی دوم دهه‌ی نود  با حمایت همه‌ی دوستان در حوزه‌های مختلف از غرفه سازان تا برگزارکنندگان و مدیران سایت‌های نمایشگاهی سراسر کشور در تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، یزد، و  تبریز مواجه شده ایم و ما را حمایت کرده اند.

شما علاوه بر نشریه، برخی کتاب ها و نشریات دیگر را نیز منتشر می کنید که به مناسبت های دیگر مانند سال جدید و کتاب سال، روز جهانی صنعت نمایشگاهی و… است در این مورد توضیح دهید که با چه هدفی نشریات دیگر منتشر می شود؟

ما علاوه بر نشریه، کتاب سال صنعت نمایشگاهی را از سال 96  هرساله منتشر کرده ایم؛ البته  با حمایت همه‌ی اعضای خانواده صنعت نمایشگاهی کشور که سپاسگزارم از ایشان.

در فضای مجازی و سایبری، و شبکه های اجتماعی چه فعالیت هایی دارید و علاوه بر سایت اخبار نمایشگاه در چه زمینه هایی فعالیت می کنید؟

به دنبال ادامه فعالیت در صنعت نمایشگاهی با درک این که صنعت نمایشگاهی علاوه بر رسانه‌های مکتوب نیاز دارد که در فضای مجازی هم یک رسانه‌ی موثری داشته باشد، به دنبال انتشار یک رسانه آنلاین در فضای مجازی و سایبر رفتیم. امروز بسیاری از اخبار و مطالب از طریق شبکه های اجتماعی، تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، و سایر پلت فرم ها منتشر می شود و ما نیز برای ارائه خدمات به مخاطبان صنعت نمایشگاهی، از طریق تمام پلت فرم های شبکه های اطلاع رسانی مانند پایگاه خبری اخبار نمایشگاه ها، و شبکه های اجتماعی، گروه های ویژه برای انتشار اخبار و نظرات داریم.

ما پایگاه خبری اخبار نمایشگاه را از وزارت ارشاد مجوز گرفته و تاسیس کردیم؛  با این هدف که همزمان با برگزاری نمایشگاه‌ها در سطح کشور، بقیه مخاطبان در سراسر کشور از خدمات اطلاع رسانی بهره مند شوند.

در عین حال، علاقمندان موضوع نمایشگاه در سراسر ایران و جهان می توانند از طریق سایت با  اخبار و تحولات نمایشگاه ارتباط بگیرند. با انتشار و انعکاس رویدادهای مهم نمایشگاه علاوه بر انتشار اخبار به مخاطبان، می توانیم خوراک و محتوای اخبار نمایشگاه را برای سایر  رسانه‌های کشور نیز داشته باشیم. یعنی دسترسی به اطلاعات، اخبار، تحلیل‌ها و دغدغه‌های فعالان صنعت نمایشگاهی برای مخاطبان و رسانه ها فراهم می شود.براین اساس این پایگاه خبری را تاسیس کردیم و خوشبختانه نتیجه خوبی گرفتیم.  با کمک همه‌ی فعالان نمایشگاهی و اعضای خانواده صنعت نمایشگاهی توانستیم رتبه و رنکینگ سایت را  به زیر هزار برسانیم یعنی در بین 1000 سایت برتر کشور قرار دارد.

این که یک سایت تخصصی بتواند در بین هزار سایت خبری تحلیلی برتر کشور قرار گیرد نشانه آن است که مخاطبان ما براساس اطلاع رسانی واقعی و موثر افزایش یافته است و در رابطه با اخبار و صنعت نمایشگاه به سایت مراجعه کرده اند.

این موضوع نیز تنها دستاورد ما نیست همچنان که نشریه اقتصاد و نمایشگاه نمی تواند به تنهایی محصول تلاش من و همکارانم باشد. لذا آنچه در حال حاضر داریم محصول  تلاش و حمایت کل خانواده‌ی صنعت نمایشگاهی  است و پایگاه خبری اخبار نمایشگاه هم همینطوراست و محصول کار و خرد جمعی است. خوشبختانه الان با نزدیک به  دو میلیون کاربر سایت به جایی رسیده که مخاطبان بسیاری دارد.

در روزهای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، سایت روزانه بیش از 10 هزار بازدید کننده دارد و هر نمایشگاه از طریق صفحه‌ی تخصصی که در سایت موجود است اخبار هر نمایشگاه تخصصی را منتشر می کند. پایگاه خبری اخبار نمایشگاه ها عملا با 70 سایت در ارتباط است و در عین حال یک سایت مستقل است.

نظر شما در مورد نقش رسانه ها در توسعه صنعت نمایشگاهی چیست؟

در مورد نقش رسانه‌ها در توسعه‌ی صنعت نمایشگاهی من نمی‌خواهم حرف های کلیشه‌ای بزنم . ولی واقعیت امر این است که از نگاه من اولا خود نمایشگاه یک رسانه است یعنی خود هر نمایشگاه یک رسانه است هر غرفه یک رسانه است که عملا امکان اطلاع‌رسانی درباره آخرین رویدادهای یک صنعت را فراهم می‌کند و این رویدادها در معرض بازدید عموم قرار می‌گیرد. به همین دلیل معتقدم که رسانه نمایشگاه می باید با کمک گرفتن از سایر رسانه ها برد اطلاع رسانی مشارکت کنندگان را تقویت کند؛ از رسانه‌های تخصصی مثل نشریه‌ی اقتصاد و نمایشگاه و سایت اخبار نمایشگاه ها گرفته تا  رسانه‌های عمومی.  الان شبکه‌های اجتماعی به نظرمن نقش زیادی دارند و از همه‌ی این ابزارها باید فعالان صنعت نمایشگاهی استفاده کنند تا بتوانند بیشترین مخاطب را برای نمایشگاه داشته باشند.

چراکه نمایشگاه‌ها عملا رسانه‌ اقتصاد کشور هستند یعنی رسانه‌ای هستند که کل اقتصاد کشور و تولید وصنعت و تجارت را نمایش می دهند و آیینه تمام نمای یک اقتصاد هستند و علاوه بر توانایی ها، امکان افزایش این توانمندی‌ها و امکان توسعه  داد و ستد و بده بستان و مذاکرات تجاری را فراهم می‌کنند. در نتیجه من معتقدم برگزار کننده‌ها و کل خانواده صنعت نمایشگاهی باید به این فکر کنند که یک تیمی از رسانه‌های همکار، یک خانواده‌ از رسانه‌های همکار را تشکیل بدهند و اینها در  کنار خانواده‌ی صنعت نمایشگاهی باشند.

ما هم به عنوان رسانه‌ی تخصصی نمایشگاه می‌توانیم در تولید این مطالب و توزیع بین رسانه‌ها به عنوان یک مرجع عمل کنیم. الان هم  ما هر خبری که در سایت کار می‌کنیم مورد استفاده‌ی سایر رسانه‌های کشور هم قرار می‌گیرد. درنتیجه معتقدم از ترکیب رسانه‌های تخصصی صنعت نمایشگاهی و رسانه‌های عمومی می‌توان یک تیم رسانه‌ای قوی ایجاد کرد تا  در کنار همه‌ی ستادهای برگزاری قرار بگیرد و به بهترین شکل بتواند بازتاب دهنده رویدادهای نمایشگاهی باشد.

ارزیابی شما از آینده صنعت نمایشگاهی چیست؟

درباره‌ی ارزیابی آینده‌ی صنعت نمایشگاهی در ایران پیش‌بینی من این است که در نهایت همه‌ی خانواده‌ی صنعت نمایشگاهی به این سمت پیش میروند که  فعالان بخش خصوصی حداکثر  بار را به دوش بکشند. همین بخش خصوصی باید توانمندتر با اختیارات بیشتر با امکانات بیشتر برای سازماندهی و ساماندهی نمایشگاه در کنار بخش دولتی عمل کند و دولت می‌بایست بیشتر نقش هدایتی و نظارتی را به عهده بگیرد و پشتیبانی کند. یک برگزارکننده‌ی نمایشگاهی به تنهایی و بدون کمک نهادها و سازمان‌ها و تشکل‌های مختلف نمی‌تواند از عهده‌ی برگزاری با کیفیت حداکثری نمایشگاه برآید. برای مثال برای جذب  شرکت کنندگان خارجی نیازمندیم که واقعا سفارت خانه ها، وابسته‌های بازرگانی و دیپلماسی اقتصادی خوب عمل کند. تمام سفارتخانه‌های ما کمک کنند و  مکانیزمی باشد که همه‌ی این‌ها به برگزار کننده در خارج از کشور کمک کنند. اتاق‌های بازرگانی در داخل کشور در کنار برگزار کننده‌ها کمک کنند که نمایشگاه به بهترین شکل برگزار شود. وزارت‌خانه‌ها وتشکل‌های تخصصی و انجمن‌های در حوزه‌های مختلف کمک کنند به برگزارکننده‌ها تا بتوانند  کار حرفه‌ای شان را به بهترین شکل انجام  دهند و ارزیابی من این است که ما هر چه جلوتر برویم به برگزاری رویداد به عنوان یک حرفه‌ تخصصی بیشتر نگاه خواهد شد.

در چنین بستری وقتی ما به برگزاری رویداد به شکل یک حرفه‌ نگاه کنیم  می توانیم به جای کلمه  صنعت نمایشگاهی از کلمه حرفه‌ نمایشگاهی استفاده کنیم زیرا یک حرفه است.

به نظرم دو سازمان مهم یکی سازمان توسعه تجارت و دیگری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تا الان نقش خوبی داشته اند در همکاری و تعامل با برگزار کننده‌ها و سایر فعالان صنعت نمایشگاهی، خوشبختانه تیم مدیریتی جدید شرکت  سهامی نمایشگاه های بین المللی هم سیاست اش در راستای تقویت بخش خصوصی و توسعه کسب وکارها و مشاغل در این حوزه است و امید می رود با تدبیر جناب رازدار در این دوره شاهد شکوفایی بیشتر صنعت نمایشگاهی باشیم.

همین جا فرصت را مغتنم می شمارم تا از سیستم مدیریتی جدید شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، اعضای محترم هیات مدیره،  به ویژه جناب آقای رازدار مدیر عامل محترم و همکاران ارجمند و کاردان شان جناب آقایان بی آزار، رهنما و احسانی که از تداوم فعالیت این گروه رسانه ای حمایت کرده اند، قدردانی به عمل بیاورم.

به چند خاطره تلخ و شیرین در دوره انتشار نشریه اشاره کنید؟

در مورد خاطرات تلخ و شیرین من بدون تعارف تلخ‌ترین خاطره من مربوط به دوره‌ی یکی از نمایشگاه است . یک شب دستگاه چاپ خراب شد و هر کاری کردیم که این دستگاه درست شود، نشد و کار ما هم خیلی طول کشید و تا 6 صبح طول کشید . قاعدتا اگر دستگاه چاپ خراب نمی‌شد باید تا ساعت 9 کار ما چاپ میشد و میرسید به نمایشگاه اما متاسفانه دستگاه چاپ را هر کاری کردند، درست نشد و در نهایت  ساعت چهار و پنج بعدازظهر توانستیم زینک نشریه را از چاپ خانه اولی  به چاپ خانه‌ی دیگر انتقال دهیم و در نتیجه آن روز را  از دست دادیم و نشریه به نمایشگاه نرسید و روز بعد نشریه را به نمایشگاه رساندیم. در نتیجه به صورت طبیعی با اعتراض اسپانسرهای نشریه روبرو شدیم و خیلی روز سختی بر ما گذشت.

در طول این یک دهه‌ای که نشریه‌ی اقتصاد نمایشگاه منتشر می شود خاطرات خوبم زیاد است. محبت‌هایی که همه‌ی برگزار کننده‌ها و دوستان به من داشتند و کمک و حمایت همه مدیران و کارشناسان و کارکنان شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی خاطرات خوبی است که با همه‌ی عزیزان دارم.

اما واقعیت این است که دو تا اتفاق مشابه هم  برای من افتاد که خیلی برام جالب بود و در زمان دو تا از مدیران عامل یعنی آقای اسپهبدی و آقای زمانی رخ داد. هر دو بزرگوار چند ماه پس از آغاز کارشان، مستقیم به من زنگ زدند و از کیفیت نشریه تمجید کردند.

اساسا هیچ وقت  این عادت را نداشته ام که به دفتر مدیرعامل شرکت سهامی بروم و تنها در هنگامی که مدیرعامل جدیدی منصوب می شود، میروم برای معارفه و به رسم مالوف گل یا شیرینی می‌گیریم می‌بریم و خوش آمد میگویم و عادت این که در جریان کار مزاحم شوم ندارم زیرا  همه‌ی کارها از طریق مدیریت روابط عمومی و کارشناسان و خبرنگاران انجام می شود. نیازی به این که بروم پیش مدیرعامل و مزاحم وقت ایشان بشوم هیچ وقت نداشتم.

اما هر دومدیرعامل محترم مذکور مستقیما خودشان به موبایل من زنگ زدن و از ساز و کار نشریه از کیفیت نشریه تعریف کردند. به من خسته نباشید گفتند که خیلی برای من ارزشمند بوده است و از کارمن و تیم من قدردانی کردند.

جناب آقای زرین پور، علاوه بر سوابق تان در ارتباط با اقتصاد و نمایشگاه و همچنین سال ها سابقه مدیریت در روزنامه های اقتصادی مانند ابرار اقتصادی و آسیا، پول و … شما سال ها در شعر و ادبیات نیز حضور فعال داشته اید و به عنوان شاعر تاثیر گذار و پیش رو مطرح بوده اید که شاید خیلی ها در خانواده صنعت نمایشگاهی اطلاعی ندارند. در این مورد هم لطفا در پایان این مصاحبه اگر صحبتی دارید بگویید تا مخاطبان ما و فعالان نمایشگاهی و اقتصادی با آن آشنا شوند؟

اگراجازه بدهید با توجه به مناسبت این مصاحبه که روز جهانی نمایشگاه ها است، صحبت در باره فعالیت های ادبی من را به وقت دیگری موکول کنیم.

 به هر حال برخی آثار شما بسیار شناخته شده است از جمله شعر «خرمشهر و تابوت های بی در و پیکر» که در بسیاری از نشریات و کنگره های بین المللی در کشورهای مختلف، این شعر به عنوان یکی از آثار شاخص  ادبیات معاصر ایران مورد توجه بوده است. شما بنا ندارید که در آینده بازهم به شعر و ادبیات بپردازید؟

راستش تولید آثار ادبی و هنری نیازمند داشتن وقت و فراغت کافی است که من به خصوص در یک دهه گذشته چنین فرصتی نیافته ام  بلکه بیشتر وقت و انرژی من صرف سرپانگه داشتن این نشریه و سایت تخصصی صنعت نمایشگاهی شده است. اگر خدا بخواهد احتمالا تا پایان امسال کتاب جدیدم پس از سال ها دوری از دنیای ادبیات منتشر می شود.

و سخن آخر…؟

در آخر لازم می دانم از همه همکاران بسیار حرفه ام که در تمام این سال ها یار و یاورم بوده اند، قدردانی کنم و یک سپاس ویژه هم از فرزندانم کیوان و کیانا دارم که به ویژه در سال های اخیر  بدون کمک آنها تداوم فعالیت این گروه رسانه ای برایم مقدور نمی شد.