شرکت”طراحان هوشمندساز آرمید” در زمینه هوشمند سازی ساختمان و خانه ها فعالیت دارد و توانسته در سیستم bms یا هوشمندسازی ساختمان به طور کامل به تمام نیازهای مشتری خود دسترسی پیدا کند . این شرکت در حال برنامه ریزی است که در سال آینده وارد حوزههای جدیدی مانند کشاورزی یا صنعت و صنایع غذایی شود تا از طریق هوشمندسازی به واحدهای اقتصادی و فعالیت های مختلف صنعتی و کشاورزی خدمات مختلفی را ارائه دهد. در این زمینه با آرش اصغری مدیرعامل شرکت طراحان هوشمندساز آرمید گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
خود را برای مخاطبان نشریه اقتصاد و نمایشگاه معرفی کنید و درباره شرکت خود و سوابق شرکت خود توضیح دهید. چه کالا و خدماتی را ارائه میدهید و جایگاه شما در بازار کجاست؟
آرش اصغری مدیرعامل شرکت طراحان هوشمندساز آرمید هستم. با توان ملی و استفاده از نیروهای جوان و کارکشته توانسته ایم محصولاتی را در زمینه با خانه هوشمند تهیه کنیم که این محصولات میتواند به طور کامل تمام نیاز بازار هوشمندسازی ساختمان را در ایران و حتی کشورهای منطقه برآورده کند. محصولاتی که تولید میکنیم در حوزه هوشمندسازی ساختمان است که باتوجه به آنها میتوانیم به خانه خود هوشمندا بدهیم تا باعث راحتی و امنیت و آسایش ما شود.
کالایی که تولید میکنید چه مزیت منحصر به فردی نسبت به کالاهای مشابه دارد؟ جایگاه شرکت شما در بازار کجاست؟
این شرکت را برای رقابت با برندهای خارجی بنا کردیم که با قیمتهای خیلی گزافی به بازار ارائه میشد و مردم به خاطر نبود این محصول مجبور بودند از برندهای خارجی استفاده کنند. البته رقبای ایرانی هم در حال فعالیت در این زمینه هستند ولی ما تمام تلاش خود را کرده ایم از متخصصین و نخبگانی استفاده می کنیم که این محصول را در حد رقابت با برندهای خارجی ارائه دهند. باتوجه به اینکه در تحریم هستیم و حمایتهای کمی از ما میشود تلاش خود را میکنیم که از نظر کمیت و کیفیت بتوانیم پا به پای رقبای خارجی رقابت کنیم و بتوانیم نیاز مصرف کننده را برآورده کنیم.
شرکت شما در سالی که گذشت چه دستاوردهایی داشته است. برنامه شما برای آینده شرکت و توسعه فعالیتهای شما چقدر بوده است؟
در سالی که گذشت، شرکت ما توانست در سیستم bms یا هوشمندسازی ساختمان به طور کامل به تمام نیازهای مشتری خود دسترسی پیدا کند و برآورد داریم که در سال آینده وارد حوزههای جدیدی بشویم که در این حوزههای جدید مانند کشاورزی یا صنعت و صنایع غذایی برای مردم خدمت کرده باشیم و عرصه اقتصاد را در شرایط تحریمها بهتر کنیم.
در بحث اشتغال زایی شرکت شما با چه تعداد نیروی مستقیم و چه تعداد نیروی غیر مستقیم همکاری دارد و برنامه شما برای افزایش میزان اشتغال زایی چیست؟
شرکت ما یک بخش فروش و یک بخش تولید دارد که فکر میکنم حدود ۵۰-۶۰ نفر به صورت مستقیم در حال کار هستند. بحث پشتیبانی خدمات را داریم و بحثهای عاملیتها و نمایندگیها که باتوجه به آن فکر میکنم به صورت غیر مستقیم حدود ۱۵۰ نفر در مجموعه ما کار میکنند. تا ما بتوانیم نیاز اشتغال زایی را تامین کنیم و خدمتی در این راستا کرده باشیم. تلاشمان این است که با ورود به حوزه های جدیدی مانند کشاورزی یا پزشکی سطح کار خود را ارتقا دهیم و در نهایت بتوانیم نیروی انسانی بیشتری را به کار بگیریم تا کارافرینی جدیدی ایجاد شده باشد
صادرات دارید؟
در حال حاضر روی پروسه صادرات خیلی محدود فعالیت میکنیم. زیرا صادرات دردسرهای خاص خود را دارد. عدم حمایت و موارد مختلف موجب می شود که برخی شرکت ها کمتر به صادرات بپردازند. به کشور عراق و عمان صادرات داشته ایم ولی خیلی محدود و با استفاده از واسطهها بوده است. هیچ وقت نتوانستیم مستقیم وارد شویم و این کار را انجام دهیم.
آینده این صنعت را چطور میبینید؟
همانطور که تکنولوژی در حال پیشرفت است آینده محصولات نیز با تکنولوژي حرکت خواهد کرد. زمانی بود که وقتی میخواستیم کلیدی را روشن کنیم یا چیزی را از راه دور کنترل کنیم حتما باید به همسایه زنگ میزدیم و کار را به او میسپردیم. مثلا آبیاری باغچه در حین مسافرت که باید حتما کلید میدادیم و کار را انجام میداد. ولی با تکنولوژی که پیشرفت کرد، میتوانیم خودمان با استفاده از موبایل و در هر مکانی که هستیم میتوانیم کار آبیاری را انجام دهیم یا کارهای مشابه دیگر را انجام دهیم. روند تکنولوژي که اتفاق میافتد مانند این است که زمانی از نوارهای VHS استفاده میکردیم و الان حتی cdها هم حذف میشوند و جای خود را به فلشها میدهند. برای همین منظور با روند تکنولوژی پیش میرویم و میتوانیم بگوییم این محصولات خانه هوشمند در حوزه ما و همه رقبایی که فعالیت میکنند اگر با تکنولوژي پیش برود آینده خوب و عالی در زمینه پیشرفت تکنولوژی و استفاده از این محصولات خواهد بود.
شرکت شما در حال حاضر با چه مشکلاتی مواجه است و چه راهکارهایی برای رفع این مشکلات در نظر دارید؟
طبیعتا در هر شرکتی اولین موضوع نیاز به حمایتهای دولتی است، که اگر اتفاق بیافتد و به ما اهمیت بدهند موثر خواهد بود. ما یک مجموعه هستیم که از یک سری افراد نخبه استفاده میکنیم و نیاز به حمایت مالی داریم و علاوه بر آن نیاز به یک سری راهنماییها و مدیریتها و خط مشیهای مدیریتی داریم که حتما باید به ما داده شود تا بتوانیم مجموعه را هرچه سریعتر بزرگتر کنیم. هرچیز نیاز به تجربه کردن دارد و ما در حال تجربه کسب کردن هستیم. ولی باز هم اگر این حمایتها وجود داشته باشد سرعت ما بیشتر میشود و هدفهای بزرگتری را برای رسیدن به آن انتخاب میکنیم. این هدف میتواند یک هدف کوچک یا میان مدت باشد که با استفاده از تجارب و حمایت هایی که از طرف ارگانهای مختلف میشویم این هدف را به اهداف بزرگتری تبدیل کنیم.