نمایشگاه ها

صنعت نمایشگاهی ایران از پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است

سعید صیفی رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران: صنعت نمایشگاهی ایران از پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است

سعید صیفی رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران معتقد است که برگزاری نمایشگاه ها باعث ایجاد فرصت برای صنایع داخلی جهت ارائه و نمایش محصولات و خدمات خود در جهت افزایش تولید و توسعه صادرات غیر نفتی شده است.
گفتگوی سعید صیفی رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران و مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی مشهد را با کتاب سال صنعت نمایشگاهی می خوانید:

روند رشد صنعت نمایشگاهی ایران در قرن چهاردهم هجری را در مقایسه با کشور های جهان و منطقه چگونه ارزیابی می کنید؟
صنعت نمایشگاهی در حال رشد و توسعه است و به ویژه در کشورهای توسعه یافته، روند توسعه هوشمند آغاز شده است. این صنعت طی سالهای اخیر با فرایند نوآوری پیش رفته و این نوآوری در لایه های مختلف عمل می کند. از جمله نوآوری ها عبارت است از: تغییر شکل دیجیتالی (بازبینی ساختار برگزارکننده و فرایندهایی که به شدت به سمت دیجیتالی شدن پیش می روند)؛ تغییر شکل بازاریابی تجربه محور (ظهور مدل جدید کسب کار و تغییر جهت از تمرکز محض بر فروش غرفه به تمرکز بر تجربه مشتری)؛ تحول انسانی ( بازآموزی مجموعه مهارتها در این دوره از اقتصاد دانش بنیان، همراستایی دیدگاه کارکنان با اهداف سازمانی، نزدیک تر شدن افراد و مشاغل به یکدیگر). در فعالیتهای مختلف نمایشگاه ، از روشهای مختلف ارتباطی و مدیریتی هوشمند به طور گسترده استفاده شده است، از جمله می توان به فناوری سه بعدی، فناوری RHID UHF، فناوری شبکه های مجازی، فناوری اینترنت اشیاء و… اشاره کرد.
کشور ما به عنوان یكی از مهمترین اقتصادهای منطقه نیز باید از روش ها و تاکتیک های نوین در راستای دستیابی به اهداف تجاری و ارتقا صنعت بهره مند شود. این صنعت نیازمند توجه و نگاه ویژه است تا بتواند در فضای رقابتی ایجادشده در منطقه کماکان مورد استقبال سایر کشورها قرار گیرد.
از آنجا که صنعت نمایشگاهی یک صنعت جوان و رو به رشد است ضرورت توجه علمی به این صنعت حس می شود. لذا آموزش و ارتقاء دانش نمایشگاهی کارکنان یک اولویت است. سیاست صنعت نمایشگاهی کشور باید بر این باشد که در انطباق با جدیدترین فن آوری های روز دنیا پیش برود. در همین راستا تغییر به سمت دیجیتالی شدن و بهره گیری از نمایشگاههای مجازی و نمایشگاههای هیبریدی را در دستور کار خود قرار دهد.
توسعه صنعت نمایشگاهی ایران وابسته به جایگاه این صنعت در کشور است و هر قدر این جایگاه ارتقاء یابد بدون شک رونق این صنعت را به دنبال خواهد داشت. صنعت نمایشگاهی کشور در این بازه زمانی جایگاه خود را در میان صنایع، اصناف، فعالان اقتصادی و بخش های خدماتی و بطور کلی غرفه داران و بازدیدکنندگان یافته است و از این منظر به لحاظ نقشی که در بازاریابی و رونق اقتصادی ایفا می کند، کاملا شناخته شده است. مشارکت کنندگان نمایشگاه با استقبال از برگزاری و حضور در نمایشگاهها موجب رشد این صنعت و به طبع رونق اقتصاد می شوند. از طرفی صنعت نمایشگاهی نیازمند آن است که در ساختار دولتی نیز جایگاه خود را پیدا کند تا از حمایت های سیاسی و اقتصادی آن بهره مند شود.
مهم ترین تاثیراتی که صنعت نمایشگاهی ایران در جهت رشد و توسعه اقتصاد کشور در قرن گذشته داشته, از نظر شما کدام است؟
صنعت نمایشگاهی در کشور ما نیز همگام با توسعه اقتصاد جایگاه خود را پیدا کرده و هم به لحاظ تعداد نمایشگاهها، کانالهای برگزاری نمایشگاه و ساخت سایت های نمایشگاهی و … به شکل صنعت مطرح می شود. صنعت نمایشگاه در ایران بیش از 50 سال سابقه برگزاری نمایشگاههای حرفه ای دارد از این رو فعالیتهای نمایشگاهی از ظرفیت و پتانسیل بالایی برای توسعه برخوردار هستند، به طوری که سالانه بیش از 600 نمایشگاه در 34 مرکز نمایشگاهی سطح کشور برگزار و کل فضای نمایشگاهی کشور بالغ بر 8 میلیون و 390 هزار مترمربع شامل 403 هزار مترمربع فضای مسقف نمایشگاهی تخمین زده می‌شود و در این مسیر بسیاری از شرکت‌های برگزارکننده، غرفه سازی، خدمات نمایشگاهی و… شکل گرفته‌اند. برگزاری نمایشگاه‌های مذکور باعث ایجاد فرصت برای صنایع داخلی جهت ارائه و نمایش محصولات و خدمات خود در جهت افزایش تولید و توسعه صادرات غیر نفتی شده است.
صنعت نمایشگاهی ایران یک صنعت جوان است و از پتانسیل قوی برای رشد و توسعه برخوردار است تا در جهت درآمدزایی و اشتغالزایی بیشتر پیش برود. امروز شاهد آن هستیم صنعت نمایشگاهی ایران چه در سطح تخصصی و چه در سطح بین المللی با رشد قابل توجهی روبرو بوده است گرچه علی رغم این توسعه هنوز با صنعت نمایشگاهی کشورهای توسعه یافته بسیار فاصله دارد. متولیان صنعت نمایشگاه ایران باید واسطه ای برای ایجاد ارتباطات باشند تا به چالش های این صنعت عکس العمل مناسبی نشان دهند . صنعت نمايشگاهي ايران مي تواند با استفاده از تبليغات، تحقيقات بازار و ايجاد  يك برند جهاني از نمايشگاههاي ايران و توسعه آن براي مشتريان خود ارزش افزوده ايجاد كرده و مزيت رقابتي به وجود بیاورد.
بخش خصوصی در روند رشد صنعت نمایشگاهی ایران از چه جایگاه و نقشی برخوردار بوده و هست و چه انتظارات و خواست های تحقق نیافته ای دارد؟
بخش خصوصی در ایران و در حوزه نمایشگاهی حقیقتا توانمند است. شرکتهای بخش خصوصی به دلیل بهره بری بالاتر و همچنین بهره گیری از ساختارهای قابل انعطاف بیشتر، امکان مناسب تری جهت ایجاد انگیزه و تعامل در فضای کسب و کار دارند. بخش خصوصی می تواند در همراهی با صنعت نمایشگاهی موجبات رشد و نوآوری و خلاقیت را در این صنعت فراهم آورد. همکاری با بخش خصوصی منجر به کاهش هزینه‌ها، تخصص‌گرایی، بالا بردن کیفیت خدمات و افزایش بازده اقتصادی نمایشگاه خواهد شد. لذا افزایش نقش و سهم نهادهای خصوصی نمایشگاهی در تصمیم گیری ها، تصمیم سازی ها و سیاست گذاری های کلان در حوزه این صنعت می تواند مثمر ثمر باشد. البته در خصوص سرمایه گذاری برای احداث سایت های نمایشگاهی، با توجه به هزینه های قابل توجهی که دارند برای بخش خصوصی قابل توجیه نیست و در واقع مراکز نمایشگاهی در تمام نقاط جهان گزینه های پرهزینه ای هستند و به ندرت یک مرکز نمایشگاهی بتواند بدون حمایت های دولتی هزینه های خود را پوشش دهد. از همین رو به منظور احداث و یا توسعه مراکز نمایشگاهی، حمایت دولت نقش مهمی ایفا می کند. اما با توجه به قابلیت های بخش خصوصی این بخش می تواند در امور اجرایی و برگزاری نمایشگاه نقش موثر و چشمگیری ایفا کند چنان که در سایر مراکز نمایشگاهی جهان نیز شاهد آن هستیم.
ارتقاء جایگاه صنعت نمایشگاهی در کشور مستلزم تلاش و همکاری دولت و بخش خصوصی و متولیان برگزاری نمایشگاه است .