محصولات مایع ظرفشویی، مایع دستشویی و شیشه پاک کن کالاهای منحصر به فرد شرکت نادین صنعت پاک در بازار است و این شرکت به دنبال استفاده از نانو ذرات در محصولات شوینده تولیدی خود می باشد تا به عنوان یک شرکت دانش بنیان در بازار ایران فعالیت داشته باشد. تولید مواد شوینده در کشور ایران قدمت طولانی دارد و از دهه ۱۳۳۰ هجری شمسی تاکنون سابقه بیش از 70 ساله دارد. با ورود پودرهای شوینده به شهرهای بزرگ، کاربرد این مواد بهشکل امروزی متداول شد. رشد فرهنگ جامعه از یک سو و افزایش آگاهی استفادهکنندگان از تنوع تولیدات شوینده از سوی دیگر، باعث بالا رفتن میزان مصرف محصولات شوینده در پنج دهه اخیر و افزایش سطح بهداشت، کاهش بیماری ها و مرگ و میر شده است. این افزایش مصرف، افزایش تولید و ارتقای سطح کیفی محصولات شوینده را نیز در پی داشته است. از سوی دیگر در سال های اخیر با آغاز تحریم ها، بسیاری از برندهای برتر خارجی بازار ایران را ترک کردند و شرکت های داخلی در تلاش هستند تا خلاء موجود در بازار را برطرف کنند. شرکت نادین صنعت پاک یکی از شرکت هایی است که پس از خروج برندهای خارجی از ایران، با تولید محصولات شوینده با کیفیت و مطابق با استانداردها و فناوری های روز دنیا در جمع تولید کنندگان برتر صنعت شوینده ایران قرار گرفته است. شرکت نادین صنعت پاک در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، پاک کننده، بهداشتی، سلولوزی و ماشین آلات وابسته حضور چشمگیری داشته است. به همین بهانه در غرفه این شرکت در سالن 27 محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، با محمدرضا همایونی مؤسس و مدیرعامل شرکت نادین صنعت پاک درباره تاریخچه، اهداف و چشم اندازهای این مجموعه گفت و گویی انجام داده ایم:
ضمن معرفی خود و سوابقتان در صنعت مواد شوینده، تاریخچه ای از فعالیت های شرکت را تشریح کنید؟
من از سال ۸۵ فعالیت خود را در زمینه بازرگانی مواد اولیه پلیمری آغاز کردم و با تولیدکنندگان این بخش همکاری داشتهام. با آغاز تحریمهای بینالمللی و خروج برندهای معتبر خارجی، خلأ بزرگی در بازار داخلی پدید آمد. از سوی دیگر شرکتهای داخلی نیز موفق به پر کردن این خلأ نشدند و برخی از محصولات تولیدشده در داخل فاقد استاندارهای بینالمللی بودند. در ادامه با لابراتوارهای فرانسوی و تعدادی از مدعیان پیشتاز فرمولاسیون در ایران صحبت کردیم و با شناختی که از گذشته در این صنعت کسب کرده بودیم؛ تصمیم گرفتیم با تولید محصولات باکیفیت، نیاز به واردات را مرتفع نماییم و دست برندهای خارجی را از بازار داخلی کوتاه کنیم.
مزیت محصولات شرکت شما نسبت به سایر رقبا چیست؟
محصولات تولیدی شرکت ما پیش از تولید انبوه، با انجام آزمونهای بالینی مورد آزمایش قرار میگیرد. هرکدام از محصولات ما دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که نمونه مشابه آن در بازار داخلی یافت نمیشود. مثلاً در زمینه تولید مایع شیشه پاک کن؛ در فروشگاهها، محصولات متنوعی در قوطیهای رنگارنگ با بستهبندیهای مختلف موجود است که برای تولید بسیاری از آنها از آمونیاک استفاده میشود که علاوه بر آسیب به محیط زیست میتواند باعث آسیبرسانی به ریههای حساس شود اما شیشه پاک کن یونی لند فاقد آمونیاک می باشد و پاک کننده پایه در این محصول الکل ۹۸درصد طبی طبی می باشد که علاوه بر قدرت پاک کنندگی بالا از ایجاد حساسیت های ریوی جلوگیری کند.از سوی دیگر در تولید محصول مایع ظرفشویی یونی لند، از مواد قلیایی قوی مانند سود سوزآور و پتاس که می توانند باعث خشکی پوست دست و اگزما شود استفاده نمی شود. در محصولات مایع ظرفشویی یونی لند از ترکیبات شوینده جدید که در کشورهای اروپایی کاربرد دارد همراه با گلیسیرین استفاده می گردد که علاوه بر عدم نیاز به استفاده از دستکش در هنگام استفاده باعث نرمی پوست دست می گردد. مایع ظرفشویی یونی لند شوینده ای بدون حساسیت برای پوست دست در هنگام ظرف شستن می باشد.مایع دستشویی نیازی به استاندارد اجباری ندارد اما ما استاندارد تشویقی گرفتیم. با توجه به استفاده مردم از الکل که باعث خشکی دستها شده است ما در محصول مایع ظرفشویی از فرمولاسیون مواد نرمکننده و مرطوبکننده گلیسیرین، روغنهای جوجوبا و آرگان که قابلیت آبرسانی به پوست را دارد استفاده کردیم با توجه به تلاش مجموعه و کارکنان نادین صنعت پاک، محصولاتی را تولید کرده ایم که میتواند با محصولات برندهای مطرح دنیا رقابت نماید.
در زمینه تحقیق و توسعه چه گامهایی برداشتهاید؟
بخش R&D شرکت یکی از بخشهای پرکار مجموعه است. در حال حاضر با یک لابراتور فرانسوی در ارتباط است و درزمینه نانو و پلیمر همکاری میکند. ما قصد نداریم محصولاتی را که در تهران و بازار موجود است را تکرار کنیم. شرکت نادین صنعت پاک به دنبال تولید محصولات خاص است. مثلاً ما به دنبال استفاده از نانو ذرات در محصولات شوینده تولیدی خود هستیم. این در حالی است که تاکنون در صنعت شوینده ایران کمتر شرکتی از این تکنولوژی و فناوری استفاده کرده است.
در زمینه بازاریابی و فروش چه اقداماتی را انجام دادهاید؟
در حال حاضر شرکت نادین صنعت پاک در ۸ استان ایران ازجمله مازندران، البرز، اصفهان، خوزستان و… نماینده رسمی دارد. همچنین محصولات ما از اوایل خرداد ماه 1401 در فروشگاه های زنجیرهای مطرح توزیع خواهد شد. بر اساس برنامهریزیها، در سال 1401 در ۱۵ استان دیگر کشور نماینده رسمی خواهیم داشت و به دنبال پوشش سراسر کل کشور در سال آینده هستیم.
صادرات هم دارید یا اساساً برنامهای برای صادرات دارید؟
بله، درزمینه صادرات مقدمات اولیه و مذاکرات با طرفهای خارجی انجامشده است. کشورهای همسایه به دودسته تقسیم میشوند؛ کشورهایی که تمایل به خرید کالای ارزان و بی کیفیت دارند که سیاست ما ورود به این بازارها نیست، اما برای سایر کشورها مثل عمان، روسیه و آذربایجان صحبتهای اولیه انجامشده است، نمونه محصولات اولیه ما را مشاهده و تائید کردند و در حال حاضر کمی صبر کردهایم تا بازارسنجی های لازم انجام شود و بتوانیم با قدرت مناسب به این بازارهای جهانی که می توانند سکوهای پرش ما باشند ورود کنیم.