نمایشگاه ها

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نقش انجمن نمایشگاه های ایران در توسعه اقتصاد ملی و کمک به فعالان اقتصادی

دکتر رحیم جلیلی مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی خوزستان و رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران در گفت وگو با کتاب صنعت نمایشگاهی مطرح کرد: نقش انجمن نمایشگاه های ایران در توسعه اقتصاد ملی و کمک به فعالان اقتصادی

دکتر رحیم جلیلی مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی خوزستان با حدود ۱۳ سال سابقه برگزاری نمایشگاه های متعدد داخلی و چند نمایشگاه در خارج از کشور، در آخرین مجمع عمومی انجمن نمایشگاه های ایران به عنوان ریاست انجمن انتخاب شد. وی در گفت وگو با کتاب صنعت نمایشگاهی به پرسش های ما در مورد انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران پاسخ داد:

اهمیت صنعت نمایشگاهی را با توجه به تحولات دنیای تجارت و اقتصاد ایران چگونه ارزیابی می کنید؟
در وهله ی اول نمایشگاه ها را میتوان مهمترین ابزار بازاریابی و ارتباطات تجاری B2B یا همان بنگاه به بنگاه به حساب آورد. طبق یک نظر سنجی که توسط انجمن صنعت نمایشگاهی آلمان که سرآمد کشور های جهان در این حوزه محسوب میشود منتشر شده است ۷۴ درصد از مؤسسات و شرکت های مشارکت کننده در نمایشگاه ها، نمایشگاه های تجاری را به عنوان عاملی مهم یا بسیار مهم در ارتباطات تجاری شان ارزیابی نموده اند. در امر بازاریابی، نمایشگاه ها با ۴۴ درصد بازگشت سرمایه در صدر ابزار های بازاریابی قرار دارند؛ در حالی که بازاریابی مستقیم با ۱۸ درصد و تبلیغات با ۱۵ درصد در رتبه های بعدی هستند.
نمایشگاه ها همچنین فرصت های بی بدیلی جهت تبادل اطلاعات دانش فنی و بررسی های تجاری فراهم می آورند چرا که خصیصه ی متمرکز سازی نمایشگاه ها به این معنا که جمعی از دست اندرکاران و متخصصین یک یا چند حوزه ی خدماتی یا صنعتی را در یک محدوده ی خاص زمانی و مکانی فراهم می آورد بستر مطلوبی را جهت انجام مطالعات علمی با استفاده بهینه ی از زمان و هزینه مهیا می سازد.
از دیگر موارد قابل توجه نقش نمایشگاه ها در توسعه ی گردشگری و اشتغال ملی است این صنعت به واسطه ی جذب شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از سراسر کشور و جهان موجبات پویایی اقتصاد بومی را فراهم می کند که از جمله ی آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقای سطح اشتغال ملی است. قابل توجه است که امروزه صنعت نمایشگاهی در دنیا در هر سال درآمدی بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار عاید کشور ها می کند و قریب به ۶۰۰ میلیون توریست را از این طریق روانه ی کشور های مختلف می کند. به عنوان مثال هنگ کنگ با جمعیتی حدود هفت میلیون نفر سالانه قریب به ۲۵ میلیون توریست را پذیراست که از این تعداد شش میلیون نفر با اهداف تجاری به ویژه مشارکت در نمایشگاه ها به این منطقه سفر می کنند.
از موارد دیگر اهمیت نمایشگاه ها میتوان به نقش آن ها در افزایش مبادلات بازرگانی خارجی، توسعه همکاری های اقتصادی و ارتقای سطح صادرات، ارتقای سطح تولیدات و افزایش درآمد عمومی، ایجاد رقابت های سالم داخلی و بین المللی و همچنین ایجاد بسترهای انتقال تکنولوژی اشاره کرد به عنوان مثالی دیگر از اهمیت نمایشگاه ها، طبق تحقیقات هزینه ی یک معامله ی تجاری در شرایط نمایشگاهی ۶۴۵ دلار و با ۱٫۳ مرتبه پیگیری است که در شرایط غیر نمایشگاهی، هزینه آن ۱۱۱۷ دلار و با ۳٫۷ مرتبه پیگیری قابل تحقق میباشد و این نشانگر نقش نمایشگاه هاست که در کاهش هزینه های تجاری انجام یک معامله دارد.
انجمن نمایشگاه های ایران از چه سالی تاسیس شده و چه فعالیت هایی دارد؟
انجمن نمایشگاه های ایران مؤسسه ای غیر انتفاعی است که در سال ۱۳۸۸ و و به منظور برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه های داخل و خارج از کشور و ایجاد پل ارتباطی مستحکم در توسعه روابط در بازار های جهان و بسترسازی مناسب در جهت توسعه صادرات و تجارت، تأسیس شد و با داشتن شخصیت حقوقی و مالی مستقل به صورت صنفی، حرفه ای، تخصصی، غیرسیاسی و غیر انتفاعی فعالیت می نماید.
وظایف و اختیارات انجمن شامل چه مواردی است؟
وظایف و اختیارات انجمن را میتوان در سه دسته حمایتی، تخصصی و نظارتی تقسیم بندی کرد. از جمله وظایف حمایتی انجمن، میتوان به ساماندهی امور مرتبط با تولید و صادرات و ارائه ی توانمندی های صنعتی کشور در نمایشگاه های داخلی و خارجی اشاره کرد. انجمن با ایجاد ارتباط با بانک ها و سازمان های اعتباری کشور و همچنین سازمان های مالی و پولی بین المللی در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران و با معرفی اعضا به وزارتخانه ها و سازمان های مختلف، پیگیر تسهیل و گسترش خدمات و تسهیلات مالی و حقوقی به اعضا میباشد. همچنین انجمن از منافع مشترک اعضا حمایت می کند و خدمات حقوقی و مشورتی به ایشان ارائه می نماید. به علاوه انجمن با تشویق بخش خصوصی، حامی و مشوق سرمایه گذاری های مشترک در صنعت، تولید و صادرات می باشد. هماهنگی و کمک در معرفی اعضا جهت عضویت در سازمان های تخصصی، منطقه ای و بین المللی در ارتباط با فعالیت های انجمن، صیانت از حقوق معنوی اعضا از طریق مراجع و نهاد های قانونی ذیربط، ارائه ی خدمات مشاوره ای برای انعقاد قرارداد ها، تفاهم نامه ها و پروتکل های فنی بین اعضای انجمن با نهاد های داخلی و خارجی و همچنین فعالیت در زمینه ی هماهنگی و استانداردسازی در اجرای برنامه و تقویم نمایشگاه های کشور و استان ها، تنظیم تقویم های نمایشگاهی و تلاش در جهت رفع همزمانی عناوین نمایشگاهی مشابه در کشور و همکاری با سازمان توسعه تجارت ایران از دیگر فعالیت های انجمن در این خصوص می باشد.
از بعد تخصصی، انجمن با کسب اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا، قیمت و بازار های مصرف برای عرضه به اعضاء، ایجاد بانک های اطلاعاتی در زمینه های مرتبط با اهداف و وظایف انجمن و اطلاع رسانی از طریق ایجاد شبکه های اطلاع رسانی و نشر کتب، مجلات و بروشورهای تخصصی و تبادل اطلاعات مربوطه، انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی مرتبط با مأموریت انجمن در داخل و خارج از کشور، ایجاد فرصت های همکاری و توسعه فعالیت برای اعضاء، مشارکت در تدوین و اجرای استاندارد های مورد نیاز و انجام کنترل کیفی و رتبه بندی های مورد نیاز، برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز اعضا و برگزاری همایش های تخصصی و میزگردها و همچنین حضور در همایش های مختلف داخلی و خارجی و ترجمه و تألیف مقالات حرفه ای برگزاری و یا حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی مرتبط با مأموریت، انجمن اعزام هیئت های تجاری و بازاریابی به خارج از کشور و نیز پذیرش هیئت های خارجی، برنامه ای نظام مند برای ارتقای صنعت نمایشگاهی کشور دارد.
از بعد نظارتی، انجمن با جلوگیری از انجام رقابت های ناسالم اعضا با یکدیگر از طریق هماهنگی های درون شکلی و پس از آن، اعمال ضوابط کمیته ی انضباطی اتاق ایران، کوشش برای رفع اختلافات فی مابین فعالیت مربوطه و پذیرش حکمیت در این خصوص، کوشش در جهت مفید و ملزم نمودن اعضا به اجرای صحیح مقررات اقتصادی و رعایت شئون تجاری و اقتصادی کشور در برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی و تشویق و راهنمایی اعضا به این امور، اطلاع رسانی و پیگیری های حقوقی برای جلوگیری از تولید محصولات غیراستاندارد و تقلبی و قاچاق با همکاری و معاضدت نهادها و سازمان های مسئول و در نهایت فعالیت در زمینه های هماهنگی و استانداردسازی تقویم های نمایشگاهی در این خصوص نقش محوری ایفا می کند.
نقش انجمن در توسعه ملی و کمک به اقتصاد ایران چیست؟
انجمن با پذیرش و اجرای صحیح وظایف اجرایی دولت که در اجرای قوانین پنج ساله ی توسعه ی اقتصادی، قانون اجرای سیاست اصل ۴۴ و دیگر قوانین مربوطه تفویض میشود و با ارائه ی گزارش عملکرد به دستگاه های مربوطه، در جهت ایجاد بستر و سازوکار لازم در خصوص توسعه ملی و کمک به اقتصاد ایران، نقش مهمی را ایفا می کند.
اهم فعالیت های صورت گرفته در انجمن چه بوده است؟
تلاش جدی انجمن در جهت شناساندن هرچه بیشتر خود و صنعت نمایشگاهی به مقام های ارشد کشوری معطوف بوده است. همچنین مکاتبات مفیدی با مقام عالی وزارت صنعت و معدن در رابطه با عضویت مدیران نمایشگاه های کشور به عنوان عضو شورای اداری و عضو اصلی کارگروه های صادرات غیر نفتی استان ها صورت گرفته است. همچنین به منظور صنعتی شدن سیستم نمایشگاهی کشور مکاتبات و نشست های مختلفی با مقام های ارشد مرتبط داشته ایم.
در باب جلوگیری از برگزاری نمایشگاه های بدون کیفیت و غیراستاندارد انجمن به استناد بخشنامه مقام عالی سازمان توسعه تجارت، در ارتباط با نمایشگاه های غیرقانونی و غیر تقویمی در مکان های خارج از سایت های مجاز، جلسات متعددی با مسئولین ذیربط برگزار نموده است.
انجمن همچنین طرح های مختلفی مثل طرح رتبه بندی مراکز نمایشگاهی، عضویت در اتحادیه ی جهانی صنعت نمایشگاهی تشکیل کنفدراسیون نمایشگاه ها و برگزاری مناسبت های مرتبط با صنعت نمایشگاهی اقدامات مؤثری را انجام داده است.
همچنین انجمن تاکنون دو هیئت اقتصادی و بازاریابی به کشور های ترکیه و فرانسه به منظور تبادل اطلاعات و برقراری تعامل و با هدف آشنایی با سیستم مدرن نمایشگاهی اعزام نموده و همچنین چند کارگاه آموزشی با هدف ارتقای سطح کیفیت نمایشگاه ها برگزار کرده است. این انجمن در برگزاری اولین نمایشگاه خدمات نمایشگاهی و استالکس ایران نیز حمایت و همراهی لازم را ترتیب داده است.
در خصوص امور داخلی انجمن، ساماندهی و استانداردسازی سیستم اداری آن، راه اندازی کمیسیون های تخصصی و نیز گسترش رسانه های ارتباطی انجمن از جمله نشریه و وبسایت جهت تبادلات داخلی و ایجاد فضای سازنده ی ارتباطی با اقشار جامعه در حال انجام است.
مشکلات مراکز نمایشگاهی چیست و چه برنامه ای برای رفع آنها دارید؟
موارد متعددی قابل ذکر است. شاید یکی از مهمترین مشکلات مراکز نمایشگاهی، عدم اجرای مصوبات هیئت دولت در تخصیص کمک ها و اعتبارات بلاعوض جهت تکمیل ساخت و ساز سایت ها و توسعه فضای نمایشگاهی و زیر ساخت های آن باشد. علاوه بر آن دستورالعمل ها و شیوه نامه های برگزاری نمایشگاه ها، پشتوانه ی اجرایی لازم را ندارند. حتی هزینه های دولتی از قبیل مالیات، عوارض، بیمه و انشعابات با قیمت بسیار بالا و بیش از تعرفه ی تجاری تحت عنوان سایر محاسبه و اخذ می گردند.
از طرف دیگر دستگاه های اجرایی غیر مرتبط بدون در نظر گرفتن سازوکار قانونی موجود، برای برگزاری نمایشگاه های خارج از تقویم مصوب استانی مجوز صادر می کنند. همچنین مجریان نمایشگاهی ساماندهی نشده اند و این موضوع بر کیفیت برگزاری نمایشگاه ها اثرات مخربی بر جا گذاشته است.
پیشنهادات شما برای بهبود شرایط نمایشگاه های استانی و کشوری چیست؟
یکی از بهترین اقداماتف دادن اختیارات لازم به این انجمن برای همکاری با سازمان های صمت استان ها جهت جلوگیری از برگزاری نمایشگاه های تخصصی در مکان های غیر مجاز میباشد. همچنین بایسته است که تقویم سالیانه مراکز نمایشگاهی با همکاری سایت های استان ها توسط انجمن تدوین شود. طرح رتبه بندی مجریان نمایشگاهی و تخصیص تسهیلات بانکی ارزان و مناسب برای توسعه ی زیرساخت های مراکز نمایشگاهی نیز از موارد قابل ذکرند. از وزارت صمت هم خواهشمندیم قول خود جهت اختصاص واژه صنعت به فعالیت های نمایشگاهی را عملی نماید.
نحوه عضویت در انجمن چیست؟
شرکت های نمایشگاهی بین المللی استان ها که دارای سایت نمایشگاهی و همچنین شخصیت حقوقی مستقل هستند و در سازمان توسعه تجارت ایران و یا وزارت بازرگانی، دارای شناسنامه می باشند. می توانند درخواست عضویت خود را به دبیرخانه ارسال و با بررسی و تأیید هیئت مدیره انجمن، به عضویت اصلی درآیند.