نمایشگاه ها

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نمایشگاه‌ها، موتور محرک توسعه صادرات است

شاهرخ مدرس پیشکسوت صنعت نمایشگاهی: نمایشگاه‌ها، موتور محرک توسعه صادرات است

شاهرخ مدرس را همه فعالان صنعت نمایشگاهی ایران نه به عنوان یک پیشکسوت بلکه به عنوان یک عاشق صنعت نمایشگاهی می‌شناسند که همین اعتقاد و احترامش برای صنعتی که عمرش را به پای آن گذاشته سبب ساز ارائه پیشنهاد تعیین یک روز به عنوان روز جهانی نمایشگاه‌ها در تقویم UFI شد که مورد موافقت و تصویب مجمع UFI قرار گرفت تا این افتخار به نام یک ایرانی رقم بخورد.این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی و مبتکر روز جهانی نمایشگاه‌ها، در گفت‌وگویی با کتاب سال صنعت نمایشگاهی، به تشریح نقش کلیدی نمایشگاه‌ها در برقراری ارتباطات بین‌المللی پرداخته است:

مدرس با بيان اينکه نمايشگاه‌ها در طول تاريخ بارها پوست اندازي کرده‌اند، گفت: اين رويدادها از گردهمايي‌هاي محلي تا تجمعات منطقه‌اي، استاني، ملي، بين‌المللي و جهاني را تجربه کرده‌اند و در طول تاريخ اثرگذاري‌هاي ويژه‌اي داشته‌اند.

به گفته اين شخصيت مطرح صنعت نمايشگاهي، برخي از اين اثرگذاري‌ها هنوز هم در نقاط مختلف جهان وجود دارند و خود را به رخ هر بيننده‌اي مي‌کشند. او آثار نمايشگاهي باقي‌مانده را از لحاظ مادي بسيار گران و از لحاظ معنوي بسيار ارزشمند دانست و تأکيد کرد: اگر نمايشگاه‌ها نبودند، اين مفاخر هرگز به وجود نمي‌آمدند.

شاهرخ مدرس در ادامه بيان کرد: نمايشگاه‌ها، به مثابه پنجره و ويترين يک کشور، بازتابي از توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي آن کشور هستند. گويي هر نمايشگاه، داستاني از پيشرفت، خلاقيت و تلاش يک ملت را روايت مي‌کند. برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي، فرصتي مغتنم براي معرفي محصولات و خدمات به بازارهاي جهاني و گامي مؤثر در جهت توسعه صادرات است. در اين عرصه، حضور فعال در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، زمينه را براي تبادل دانش و تجربه با فعالان اقتصادي ساير کشورها فراهم مي‌کند و به رونق کسب‌وکار و افزايش صادرات مي‌انجامد.

او با تاکيد بر توانمندي هاي کشورمان در حوزه هاي گوناگون گفت: فرش ايراني، به عنوان بهترين فرش دنيا، شايسته آن است که در بهترين نمايشگاه‌هاي فرش دنيا به نمايش گذاشته شود. ايران در بخش‌هاي مختلفي مانند صنايع دستي، نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي، لوستر و مواد غذايي داراي مزيت‌هاي صادراتي و توانمندي‌هاي قابل توجهي است که مي‌توان از طريق حضور فعال در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي آنها را به بازارهاي جهاني معرفي کرد.

اين پيشکسوت صنعت نمايشگاهي، تحريم‌ها را چالشي اساسي براي حضور و برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي دانست و افزود: تحريم ها سايه‌اي سنگين بر سر برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي در ايران انداخته‌است. همچنين اين چالش بزرگ، موانع متعددي را در مسير حضور فعال ايران در نمايشگاه‌هاي جهاني ايجاد کرده است. با وجود اين چالش، توصيه اکيد من اين است که با استفاده از تمام توانمندي‌هاي موجود، براي حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تلاش کنيم.

وي افزود: مديريت کنوني نمايشگاه بين‌المللي، نظم و انسجام را به اين صنعت مهم اقتصادي بازگردانده است. برگزاري منظم و دقيق نمايشگاه‌ها در سال جاري، نشان‌دهنده مديريت پيشرفته و قابل قبول است. اين نظم و انسجام، در تمامي مراحل برگزاري نمايشگاه‌ها، از برنامه‌ريزي و زمان‌بندي تا اجرا و نظارت، مشهود است. بي‌شک، اين نظم و انسجام، تاثير بسزايي در جذب سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي و ايجاد رونق در کسب‌وکارها خواهد داشت. اميدواريم که اين مسير پويا و رو به رشد ادامه يابد و شاهد برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي قوي‌تر و پربارتر در ايران باشيم.

شاهرخ مدرس در پايان با تاکيد بر استفاده از تخصص جوانان گفت: جوانان ايراني، سرشار از خلاقيت و نوآوري هستند. ما نابغه‌هاي زيادي در حوزه هاي آي‌تي و هوش مصنوعي داريم. جذب اين نسل خلاق به صنعت نمايشگاهي و آموزش تخصصي آنها، تحولي عظيم در اين حوزه ايجاد خواهد کرد.

با اتکا به توانمندي جوانان، نمايشگاه بين‌المللي تهران مي‌تواند خود را به روز نمايد. اين امر، نمايشگاه بين‌المللي تهران را به يکي از مراکز پيشرو در منطقه و جهان تبديل خواهد کرد.

به روزرساني نمايشگاه بين‌المللي تهران، ضرورتي انکارناپذير است. در پايان اميدوارم با همدلي و هم‌افزايي، گامي در اين مسير پراهميت برداريم و شاهد شکوفايي صنعت نمايشگاهي کشورمان باشیم..