نمایشگاه ها

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تنظیم تقویم 5 ساله نمایشگاه کلید رونق و ثبات در صنعت نمایشگاهی است

جمشيد مغازه‌اي، دبير انجمن صنفي صنايع بيسکويت، شيريني و شکلات ايران: تنظیم تقویم 5 ساله نمایشگاه کلید رونق و ثبات در صنعت نمایشگاهی است

نمايشگاه‌ها از ديرباز به عنوان ابزاري قدرتمند در مسير توسعه‌ي توليد، فروش، توزيع و صادرات شناخته شده‌اند و نقشي بي‌بديل در معرفي و رونق صنايع مختلف ايفا مي‌کنند. در اين ميان، نمايشگاه‌هاي شيريني و شکلات به عنوان يکي از رويدادهاي بزرگ و مهم نمايشگاهي در ايران، به مثابه‌ي ويتريني درخشان براي اين صنعت پويا عمل کرده و در سه دهه‌ي اخير دستاوردهاي چشمگيري را به ارمغان آورده است. اين رويداد سالانه توسط انجمن صنفي صنايع بيسکويت شيريني و شکلات ايران و شرکت ماندگار تجارت شيرين برگزار مي شود.

مهندس جمشيد مغازه‌اي که در کنار دبيري انجمن صنفي صنايع بيسکويت، شيريني و شکلات مديريت شرکت ماندگار تجارت را نيز عهده دار است، به پشتوانه اعتماد اعضاي انجمن صنفي شيريني و شکلات سال‌ها است که از جانب آنها مسئوليت دبيري انجمن را بر عهده دارد، به سبب همين اعتماد توانسته است نمايشگاه شيريني و شکلات را به چنان جايگاهي ارتقاء دهد که هر سال بر متقاضيان مشارکت در آن افزوده شود و به بزرگ‌ترين نمايشگاه تخصصي اين حوزه در خاورميانه تبديل شده است.

جمشيد مغازه‌اي، در گفتگو با کتاب سال صنعت نمايشگاهي، ضمن تأکيد بر اهميت اين رويداد، به تشريح دستاوردها و چشم‌اندازهاي پيش روي آن پرداخته است.

دبير انجمن صنفي صنايع بيسکويت، شيريني و شکلات، در تشريح سابقه و دستاوردهاي چشمگير نمايشگاه بين المللي شيريني و شکلات گفت: اين نمايشگاه که از سال 1381 به طور مستمر و ساليانه برگزار شده، امروزه به عنوان بزرگترين نمايشگاه تخصصي مشتقات صنايع غذايي در کشور شناخته مي شود. موفقيت اين نمايشگاه در جلب نظر فعالان صنعت و تجارت داخلي و خارجي، آن را به معتبرترين و بزرگترين نمايشگاه تخصصي شيريني و شکلات در خاورميانه تبديل کرده است. علاوه بر اين، حضور پررنگ شرکت هاي بين المللي و استقبال گسترده بازديدکنندگان از سراسر جهان، اين رويداد را به عنوان يک نمايشگاه بين المللي در سطح جهاني مطرح کرده است.

وي در تشريح جزئيات بيست و دومين دوره نمايشگاه بين المللي شيريني و شکلات گفت: اين رويداد در شهريور ماه سال 1402 با استقبال کم نظير فعالان صنعت شيريني و شکلات و همچنين بازديدکنندگان عمومي در فضايي بالغ بر 40 هزار متر مربع، شامل 12 سالن در فضاي داخلي و 4 هزار متر مربع فضاي باز، در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برپا شد.

مغازه اي با اشاره به حضور گسترده شرکت هاي داخلي و خارجي در اين دوره از نمايشگاه، اظهار داشت: امسال شاهد حضور کشورهاي مختلف از جمله ايتاليا، سنگاپور، هند، عربستان سعودي، آلمان، امارات و ديگر کشورها بوديم. اين حضور بين المللي، نشان دهنده جايگاه و اهميت اين نمايشگاه در سطح جهاني بود.

وي با اشاره به ارائه جديدترين محصولات، مواد اوليه، ماشين آلات و تجهيزات مرتبط با صنعت شيريني و شکلات در نمايشگاه شيريني و شکلات افزود: بخش هاي مختلفي از جمله غرفه هاي آموزشي، کارگاه هاي تخصصي و سمينارهاي علمي، به منظور ارتقاي دانش و مهارت فعالان اين صنعت در نظر گرفته شده بود.

اين نمايشگاه به طور رسمي داراي وب سايتي به آدرس www.iranicf.ir است که از طريق آن، فرايند اطلاع رساني، ثبت نام و جانمايي به طور کامل و به صورت سيستمي انجام مي شود.

مغازه اي با برشمردن مشکلات و چالش‌هاي پيش رو، مهم‌ترين چالش نمايشگاهي خود را نوسانات مختلف اقتصادي و همچنين نبود تقويم مطمئن 5 ساله عنوان کرد و ازفود: اين نوسانات و عدم وجود تقويم، تاثير مستقيمي بر نمايشگاه مي‌گذارد. با اين حال، مهم‌ترين دستاورد اين نمايشگاه، اتصال قوي‌تر بخش‌هاي ماشين‌آلات، مواد اوليه و محصول نهايي با هم با توجه به دستاوردهاي نوين داخلي و بين‌المللي بوده است.

مغازه اي گفت: با وجود اپيدمي کرونا و مشکلاتي که طي سال هاي اخير گريبانگير صنعت نمايشگاهي شده بود، امسال صنعت نمايشگاهي شرايط بهتري را تجربه کرد. با اين حال، هنوز تا رسيدن به شرايط ايده آل فاصله زيادي باقي است.

يکي از مشکلات اصلي که به چشم مي‌آمد، عدم انسجام در تقويم نمايشگاهي بود. اين موضوع برنامه‌ريزي را براي غرفه‌داران و بازديدکنندگان دشوار کرده بود. تنظيم تقويم 5 ساله مي‌تواند راه حلي براي اين مشکل باشد و به بهبود وضعيت نمايشگاه در سال‌هاي آينده کمک کند.

تقويت بخش بين‌المللي نيز از ديگر ضرورت‌هايي است که بايد به آن توجه ويژه شود. حضور فعال شرکت‌هاي خارجي در نمايشگاه، مي‌تواند فرصت‌هاي جديدي را براي تبادل دانش و تجارت بين فعالان اين حوزه فراهم کند.